Vinnarna av Sveriges största uppfinnarpris utsedda

Årets vinnare av Sveriges största uppfinnarpris, SKAPA-priset, är innovatören Joakim Staberg från Jönköpings län.

Han har utvecklat en teknik med vilken man kan få en snabb och högkvalitativ infärgning av en textil tråd samtidigt som tråden används för brodyr i produktion. Joakim Staberg tilldelades årets SKAPA-pris på 500 000 kr på SKAPA Innovationsgala som arrangerades på Stockholmsmässan den 8 november.

– Årets pristagare visar på stor innovationsanda och att svensk textilindustri ligger i framkant, säger Stiftelsen SKAPAs ordförande Minoo Akhtarzand.

Coloreel, som innovationen kallas revolutionerar de tekniska möjligheterna för industriel brodyr. Innovationen kortar produktionstider och ger möjlighet att brodera i exakta färger. Dessutom blir det nu för första gången möjligt att i brodyr återge färggradienter, säger Stiftelsen SKAPAs ordförande tillika landshövding i Västmanlands län Minoo Akhtarzand med djupt engagemang i innovationsfrågor.

– Innovatörer och uppfinnare är bland de viktiga pelarna som bär Sveriges framtid på sina axlar. Deras goda insatser har genom tiderna bidragit till utveckling och tillväxt. SKAPA-priset delas ut årligen för att lyfta fram, stödja och hedra Sveriges bästa innovatörer och uppfinnare så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden, fortsätter SKAPA ordförande Minoo Akhtarzand.

Vidare utdelades två hedersomnämnanden och 25 000 var till:

• Torbjörn Lindwall, Norrbottens län för hans GemPen som ger möjlighet att identifiera och bedöma äktheten hos ädelstenar direkt på plats.
  • Per Edvall, Jämtlands län för hans svängbara redskapsfäste för hjul- och grävlastare.

Vinnarna av SKAPA-priset har tagits fram bland länsvinnarna som efter en uttagningsprocess i alla län förklarats som länsvinnare. En prisutdelning har skett i varje län.

Regionala organisationer som länsstyrelser, Science Parks och Almi Företagspartner har spelat en stor roll i arbetet med att utse länsvinnare.

Stiftelsen SKAPA delar också ut ett innovationspris till personer födda 1988-1999, ”SKAPA-priset för unga innovatörer”.

I år delades första priset, på 125 000 kr ut till Ahmed Mireé från Jönköpings län för hans ” E-Z Pin” som är en sprint, som inte kläms fast, avsedd för handbrandsläckare.

Andra priset på 75 000 kr delades ut till:

Josefin Persson, Erik Söderby och Tobias Hultqvist från Östergötlands län för deras ”Vimur” - Modulär inredningsprodukt med integrerad odlingsteknologi.

Tredje priset på 50 000 kr delades ut till:

André Francois från Kronobergs län för ”Happy at Work” - Digitalt verktyg för att mäta medarbetarhälsa.

Syftet med utmärkelsen ”SKAPA-priset för unga innovatörer” är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer. Utmärkelsen är en satsning av VINNOVA.

Om Stiftelsen SKAPA
SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.

www.stiftelsenskapa.se

För mer information, kontakta:
Bo Hallgren, projektledare för SKAPA, 070-665 04 83, bo.hallgren@telia.com

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.