Ny svensk uppfinning revolutionerar måleribranschen

Nu är det definitivt slut med målarfärgskladdet både för hemmafixaren och yrkesmålaren. En ny svensk uppfinning, rollercap, har löst problemet. Man stoppar helt enkelt ner målarrollern i en lufttät tub där den håller sig fräsch tills nästa gång man vill sätta igång igen. Slut på kladdiga och miljöovänliga plastpåsar med andra ord. Det är innovatören och Vallentunabon Magnus Altrichter som ligger bakom den enkla uppfinningen för vardagsbruk, som utvecklats bland annat genom finansiering och rådgivning från Almi Stockholm. 18.000 yrkesmålare och 100.000-tals hemmafixare Produkten har nyligen introducerats på marknaden i ett 15-tal butiker i Stockholmsområdet. Rollertuben finns att köpa i ett flertal av de riktigt stora fackhandlarna och byggmarknaderna. – Det finns 18.000 aktiva yrkesmålare i landet som skulle få sin vardag ordentligt förenklad, säger Magnus Altrichter. Kostnaden blir låg, båda storlekarna kommer att ligga under 50-lappen. Jag räknar också med att vår rollertub kommer att finnas i varje hem när hundratusentals amatörmålare vill måla om köket eller vardagsrummet utan dagens kladd och kludd. Extra skjuts för allmänhetens renoveringsiver Eftersom man kan stoppa ner sin målarroller i den lufttäta tuben torkar den inte och håller sig fräsch i flera månader. På så sätt kan man återuppta målandet när man vill och använda samma roller utan kladdig rengörning och flagig roller. Målar man med flera färgkulörer använder man bara fler rollertuber med den roller som har önskad målarfärg. – Jag tror att vår enkla nyttouppfinning kan komma att öka viljan att måla hos den stora allmänheten. Renovering och ombyggnad är ju redan idag på uppåtgående, inte minst efter alla hemmafixarprogram i tv-kanalerna. Nu har vi sett till att den trenden kan få en extra skjuts, säger Magnus Altrichter. Idén dök upp i huvudet en kväll hemma i vardagsrummet i Vallentuna Det var för tre år sedan som Magnus Altrichter satt en kväll hemma i sitt vardagsrum i Vallentuna utanför Stockholm och funderade på hur man kunde förenkla för yrkesmålarna när deras rollers skulle rengöras och förvaras till nästa målaromgång. Då ramlade idén bara ner i huvudet och han började tillverka en prototyp i form av en trattformad tub med ett lock som kunde förslutas så tätt att rollern inte torkade. I det stora hela har han tillbringat någon timme varje dag under tre år för att till slut komma fram till den lösning som nu kan börja serietillverkas och säljas på marknaden. – Utan rådgivning, kontakter och lånefinansiering från Almi Stockholm hade jag inte kommit fram till kommersialisering så snabbt som nu skett, säger Magnus Altrichter. Miljövänlig lösning för målarbranschen När rollern stoppats in i tuben stänger man locket och fäller in pluggen, som förhindrar att färgen i det tomma rollerskyddet torkar. Det är alltså inte bara praktiskt och enkelt utan också miljövänligt eftersom man inte behöver använda plastpåsar som kladdar ner och försvårar sopphanteringen. Fler enkla nya produkter för bygg och måleri Magnus Altrichter har en rad innovationer bakom sig inom bygg och måleri och tänker fortsätta att ta fram enkla produkter inom det området. Företaget Innocolor AB där hans bror Daniel Altrichter samt kusinen Mikael Hedsén också är involverade hoppas på en stark utveckling för sitt färgstarka innovationsföretag. Stockholm den 5 april 2006 För ytterligare information: Magnus Altrichter, VD Innocolor AB, tel. 070 788 48 52 Paola Diaz Fernandez, innovationsrådgivare ALMI Stockholm, tel: 08-458 14 23 mobil: 070-516 28 38