Älska eller hata? – Almondy Daim Salty Liquorice förväntas dela svenskarna i två läger

Almondy har mixtrat med svenskarnas favorit Daimtårtan och fyllt den med saltlakritskräm och toppat med saltlakritsflakes. Almondy Daim Salty Liquorice är en ny limited edition smak och finns i butikerna under en begränsad tid.

–Vi har vridit och vänt på om vi verkligen ska göra om Daimtårtan, som är en av våra mest sålda produkter, och dessutom med en lakritssmak som verkligen delar folk i två läger. Nu väntar vi med spänning på mottagandet, säger Sofie Funevik, marknadschef på Almondy.

Enligt forskningsteorier har människor en medfödd förmåga att antingen uppskatta eller ogilla smaken av lakrits. I Norden samt Nederländerna och Tyskland uppskattas saltlakritssmaken i betydligt högre utsträckning än i resten av världen. De senaste åren har det startats flera nya internationellt framgångsrika svenska lakritsproducenter, vilket visar att Sverige ligger i framkant av den växande lakritsbranschen.

Den primära marknaden för Daim Salty Liquorice blir därför den lakritsälskande Norden, även om förhoppningen är att kunna få fler att lära sig uppskatta denna omtvistade smak.

–Intresset för nya lakritsprodukter har aldrig varit större än just nu. Särskilt i kombination med choklad och därför hoppas vi att det är rätt timing att släppa en tårta med Daim och saltlakrits, säger Sofie Funevik.

Almondy Daim Salty Liquorice är glutenfri och finns i butik från och med vecka 19 och kostar cirka 45 kronor. En tårta väger 400 gram och räcker till 6 – 8 bitar.

För mer info kontakta

Sofie Funevik, Marketing Manager på Almondy | 072 - 188 20 25 | sofie.funevik@almondy.com

Almondy är ett tårtbageri som grundades år 1982 på Aschebergsgatan i centrala Göteborg och som bakar och säljer kylda och frysta tårtor. Idag arbetar över 100 anställda hos oss i bageriet i Torslanda, utanför Göteborg. Här bakas fler än 75 000 tårtor varje dag till konsument, restaurang och storkök i över 50 länder. Kvalité, utsöktsmak och enkelhet är kärnan i vårt erbjudande. Vår absoluta storsäljare är Daim-tårtan, som vi började baka år 2001. Sedan dess äts det en miljon Almondy Daim-tårtor varje år i Sverige.