Almondys Daimtårta fyller 20 år och är mer älskad än någonsin

Almondys Daimtårta fyller 20 år och är mer älskad än någonsin

Hipp, hipp, hurra! Säg grattis till hela världens favorittårta – Almondys Daimtårta. I 20 års tid har den svenskbakade tårtan förgyllt fikastunder världen över och Almondy bjuder nu in till ett firande som pågår varje dag året ut.

Daimtårtan har länge funnits på de svenska fikaborden. De allra flesta har nog ätit den många gånger, men det som många kanske inte känner till är att den omtyckta tårtan är minst lika älskad i resten av världen. Faktum är att Daimtårtan finns att hitta på fikabord i såväl Frankrike, Japan som USA. Och ungefär 50 länder därtill.

”Det är inte självklart att ett tårtrecept blir så omtyckt i så många olika länder, men Daimtårtan lyckas med det. Vi är övertygade om att det beror på att den har smaker och konsistenser som gifter sig bra med varandra. Mandelbotten, den lena krämen, knäckig mandelkrokant och ett överdrag av len mjölkchoklad är en fantastisk kombination”, säger Sofie Funevik, Marketing Manager på Almondy.

En tårta för varje tillfälle

Ytterligare en faktor till Daimtårtans framgång är att den är enkel att servera och passar till alla sorters firanden – stora som små. När man flyttat in i den första lägenheten, när man dukar upp en picknick i parken med vännerna eller när man vill bjuda oväntat besök på något riktigt gott.

”Vi är många som har firat med Daimtårtan genom åren och nu tycker vi att det är dags för Daimtårtan att hyllas. Många bakverk har egna dagar tillägnade åt att fira dem, men det finns ingen Daimtårtans dag i kalendern. Istället tycker vi att varje dag är värd att fira med en Daimtårta, oavsett om det man firar är en födelsedag, en lyckad arbetsintervju eller bara en glad stund med nära och kära”, säger Sofie Funevik.

Firandet av Daimtårtan 20 år kommer att pågå under hela hösten i såväl butik som digitalt. En tävling och andra kalasaktiviteter går att följa i Almondys sociala kanaler på Facebook och Instagram.

Visste du att?

• Daimtårtan skapades i ett samarbete mellan tre svenska varumärken: Almondy, Daim och IKEA
  • Idag finns den att hitta i 54 länder
  • Varje timma äts över 8500 bitar av Daimtårtan
  • Alla tårtor bakas i Almondys bageri i Göteborg

För mer information kontakta Sofie Funevik, Marketing Manager, på sofie.funevik@almondy.com eller Angelica Cramér, Brand Manager, på angelica.cramer@almondy.com eller besök Almondy.com.

Almondy är ett tårtbageri som grundades år 1982 på Aschebergsgatan i centrala Göteborg och som bakar och säljer kylda och frysta tårtor. Idag arbetar över 100 anställda hos oss i bageriet i Torslanda, utanför Göteborg. Här bakas fler än 75 000 tårtor varje dag till konsument, restaurang och storkök i över 50 länder. Kvalité, utsökt smak och enkelhet är kärnan i vårt erbjudande. Vår absoluta storsäljare är Daim-tårtan, som vi började baka år 2001. Sedan dess äts det en miljon Daim-tårtor varje år i Sverige.