Döda Havet skapar magi och väcker myter till liv med ny singel

Fredagen den 26:e juni släpper Döda Havet sin andra singel "Arcana", tagen från det kommande albumet "Tid och Rum", som släpps den 28:e augusti av skivbolaget Gaphals. Singeln är fylld av tunga gitarrer, trummor, djup sång och mystisk text som tar dig genom en berättelse om skapelse av mytomspunnet liv och magi. Låten är skriven av bandets sångare Staffan Stensland Vinrot och keyboardist Julia Stensland Vinrot. Låten är producerad av bandets basist Lawrence Mackrory.

Den 80-tals influerade synthen som fanns med på första singeln "Hjärnspöket", utgiven den 29:e maj, tar grepp direkt vid låtens start och har en mer betydande roll när den leder oss genom låtens berättelse. Sången driver på med ett lugnare och skönt tempo som för tankarna till Maynard James Keenan's "TOOL" och landar i en stark singel som får oss att hungra efter mer.

"Arcana är en hyllningslåt till både skapandes kraft och de som skapar. Kommer vi närmre magi än så?" - Döda Havet

Det nya albumet "Tid och rum" är fylld med allt från mjuka pianomelodier, tunga gitarrer, synthesizers, mystiska texter och en sång som tar med lyssnaren genom en resa av själens olika känsloregister.
Döda Havet förmedlar sin skildring av den verklighet vi känner blandat med sina egna upplevelser, i form av melankolisk rock, som ibland avviker i progressiva delar.

Bandet består av Peter Garde Lindholm (gitarr), Julia Stensland Vinrot (keyboard), Martin Pettersson (trummor), Lawrence Mackrory (basgitarr) och Staffan Stensland Vinrot (sång/gitarr/låtskrivare), som alla har eller fortfarande medverkar i olika konstellationer på musikscenerna i Uppsala och Sverige. Några av dessa band är Besvärjelsen, Lastkaj 14 och F.K.Ü.

“Tid och rum” släpps av Gaphals den 28:e augusti på 180g Vinyl och Digitala format.

Förhandsspara "Arcana" här:

Döda Havet - Arcana

Mer Döda Havet:

För lyssningslänkar och mer information om den här releasen, kontakta Valdemar på: Press@almostreligious.com

• gaphals
  • döda havet