GranatinMan - Granatäpple, quercitin, pumpakärnor och lykopen

Granatäpple är röda, vackra frukter vars kärnor anses ha många hälsofördelar. Från början placerades granatäpple under familjen granatäppleväxter, men senare forskning visar att den istället tillför fackelblomsväxterna. Granatäppelträdet kan bli kring åtta meter högt och blomstrar under sommar och tidiga hösten.

Granatäpplets kärnor kan användas som vacker ingrediens i matlagningen, som del i en härlig fruktsallad eller så kan de ätas som de är. För att erhålla extrakt från granatäpple, pressas juice från kärnorna. Denna saft kallas för grenadin och används i flytande kosttillskott, som granatäppeljuice eller för att tillverka torkat extrakt.

GranatinMan innehåller koncentrerade mängder av granatäpple, quercetin, pumpakärnor och lykopen. Lykopen och quercetin är kraftiga antioxidanter som motverkar oxidation i kroppen.

Text: Zarah Öberg

Läs mer om granatäpple: