Pelle Svensson ny VD för ALSTOM Transport Norden

ALSTOM Transport inrättar en ny organisation för den nordiska verksamheten. VD blir Pelle Svensson, för närvarande VD för Connex Sverige. Pelle Svensson tillträder som VD efter sommaren. Tjänsten är helt ny och är en följd av ett strategiskt beslut inom ALSTOM-koncernen att investera i den nordiska marknaden och förstärka den lokala organisationen. Sverige blir plattformen för den nordiska verksamheten. – Vi har fattat ett strategiskt beslut att investera i den nordiska marknaden som visar på stark tillväxtkraft. Våra marknadsutsikter är goda. ALSTOM har ett väl anpassat produktutbud, med spårvagnar, pendeltåg och regionaltåg, snabbtåg samt höghastighetståg som är klimatanpassade och väl möter de krav som ställs av nordiska kunder, säger Fernando de Miguel Posada, Senior Vice President ALSTOM Transport med ansvar för norra Europa. – Pelle Svensson blir som VD för den nya organisationen ett starkt tillskott som ger tyngd åt vår satsning. Vi kommer att fortsätta att förstärka vår närvaro i Norden med fler tillsättningar, i Sverige liksom i övriga nordiska länder där Norge står närmast på tur. ALSTOM Transport etablerades i Sverige 2003, med huvudkontor i Stockholm, och är ett dotterbolag till ALSTOM Power Sweden AB. Totalt sysselsätter ALSTOM ca 800 medarbetare i Sverige. I världen har koncernen 59000 medarbetare. ALSTOM Transport gjorde sitt inträde på den svenska marknaden 1995 med kontraktet för Arlandabanan, där ALSTOM var ledare för konsortiet som byggde och levererade tåg och infrastruktur. ALSTOM vann sedan ytterligare kontrakt för leveranser av tåg och med underhållskontraktet för SJ befäste ALSTOM Transport positionen som en långsiktig aktör på den nordiska marknaden. Svenska referenser: 1995 Svenska staten: Arlandabanan 2000 SJ: 43 Dubbeldäckare (X40) 2002 SL: 71 pendeltåg, optioner på ytterligare 34 (X60) (SL beställde i mars 2006 ytterligare 16 tåg av ALSTOM) 2002 Banverket: ramavtal för växeldriv 2004 Botniabanan: leverans av växeldriv 2004 SJ: Underhåll av Dubbeldäckaren (Kontrakt på 4 år, med möjlighet till 3 års förlängning) ALSTOM har flera nordiska referenser med bland annat tågleveranser i Finland (pendeltåg och höghastighetståg) och Danmark (pendeltåg och lokaltåg). Pelle Svensson finns tillgänglig för kommentarer på telefon 070-7862000 Kontaktperson: Ann-Kari Edenius Kommunikationsdirektör Norden 08-723 6588 070-992 49 20 ann-kari.edenius@transport.alstom.com www.alstom.se ALSTOM är en världsledande leverantör av infrastruktur för energi och transport, som kännetecknas av stark innovationskraft och miljövänlig teknologi. I Sverige har vi anor sedan 1890-talet. Några svenska referenser är uppgraderingen av Ringhals och Oskarshamn och SJ's nya dubbeldäckare. I Sverige arbetar 800 personer med alla typer av elproduktionsanläggningar, rökgasrening, leveranser av tåg och underhåll. Huvudorter för ALSTOM är Finspång, Stockholm, Västerås och Växjö.