Båtsnack med sportfiskeguiden Johan Broman

Båtsnack med sportfiskeguiden Johan Broman

Det är inte varje dag man får tillfälle att sitta ner och prata båt med en TV-legend. Ett proffs som förmodligen har ungefär lika många övningstimmar bakom sig inom sitt område, som Sveriges fotbollslegend Zlatan. Vi pratar båt med ”The Guy” med stort G, World Wide Fishing Guide, Johan Broman!

I dag är Johan Broman här för att tillsammans med båtkonstruktör Peter Nikula gå igenom alla detaljer i sin nya båt som ska börja byggas i nästa vecka. Det blir en skräddarsydd ALUKIN Pro Fishing 750 med extra allt. Vi sitter tillsammans på kontoret på Gäddvägen i Norrtälje. Det slamrar och låter från båtproduktionen i bakgrunden. Aktiviteten inför säsongen är påtaglig och likaså är det för Johan Broman, som har en gedigen agenda. Just nu jobbar han ungefär halvtid som fiskeguide, främst i Stockholms skärgård men även en del uppe i svenska fjällen, på Gotland och lite utomlands.

-  Jo, jag försöker att balansera detta med produktionen av fiske- och reseserien ”Fiskedestination” som jag sedan några år tillbaka gör för den svenska TV4-gruppen, berättar Johan.

Förutom guidningar och tv-serien Fiskedestination, så går en hel del tid åt till att producera en kommande långfilm om gäddfiske i Jämtländska Bergs kommun och en långfilm om den Åländska havsöringen. Samtidigt jobbar Johan med att förbereda ett par nya projekt.

-  De är än så länge hemliga, men det är jättespännande och riktigt stora projekt som kräver en stryktålig, trailerbar storbåt. Alukin aluminiumbåtar är utan tvekan dagens mest lämpade båtar för krävande skandinaviskt fiske i öppna vatten eftersom de är extremt redigt byggda, skroven är kanonfina med riktigt bra sjöegenskaper.

Vi pratar vidare om båtarna, om svetsarbetet och aluminiumet, hur viktigt vridstyvheten är i skroven och bottenkonstruktion. Peter visar hur båtarna byggs upp och fylls med flytdon i fall en olycka skulle inträffa.

-  Dessutom har ni ett grundligt och kompetent säkerhetstänk vilket är extremt viktigt för mig som professionell, konstaterar Johan.

Vi glider in på detaljerna i båten, de detaljer som är viktiga för Johan i jobbet som sportfiskeguide. Det är allt från ett smart kastdäck med rediga stuvutrymmen, var spöhållarna ska sitta och hur fisksumpen med spolpump ska placeras, till utrustning som belysning, navigation och motorval. Både Johan och Peter är helt eniga om att en Suzuki DF 250hk blir det optimala valet av motor. Till det en Suzuki DF 15hk som trollingmotor.

Följ Johan Bromans fiskeäventyr!

Under veckan efter påsk drar bygget av Johan Bromans båt i gång. Målet är att båten är startklar och redo för de stora äventyren i början av maj. Vill du följa Johans spännande resor (och hans båtbygge) häng då med oss här i bloggen på nyhetssidan, samt på Facebooksidan: www.facebook.com/Alukinboats. Klicka på Gilla!

-  Vi ses nästa vecka igen, då kommer jag upp och kikar när båten börjar byggas, avslutar Johan Broman!

Om Fiskedestination

Serien Fiskedestination visas på TV12 och TV4 Sport där den tredje säsongen är under produktion för att gå i sändning på TV12 kl. 12:00 söndagen den 17e april.

Sedan följer ytterligare nio avsnitt på TV12 på söndagar, med repriser på TV4 Sport under resten av året. TV4 lägger upp alla redan sända avsnitt på TV4 Play.

” Dagens mest lämpade aluminiumbåtar för krävande skandinaviskt fiske i öppna vatten är i mina ögon tveklöst Alukin aluminiumbåtar, som är extremt redigt byggda och har kanonfina skrov med riktigt bra sjöegenskaper. Dessutom har man ett grundligt och kompetent säkerhetstänk på Alukin, vilket är extremt viktigt för mig som professionell” - Johan Broman, Sportfiskeguide och TV producent

Johan Broman Tackle & Event AB
Producer of and Main Character in "Fiskedestination" and "Fiske - lite djupare" on Swedish TV12 and TV4 Sport - Channels in the TV4 Group, Contracted Writer for Swedish "Jaktmarker & Fiskevatten", World Wide Fishing Guide, Member of SOF - Swedens Organized Fishing Guides

Cell +46 (0)70 368 52 66