Johan Bohman, Sundskär: ” Väderdrama ingår i ölivet”

Johan Bohman, Sundskär: ” Väderdrama ingår i ölivet”

Jag heter Johan Bohman. Min släkt kom till Sundskär för snart 100 år sedan och här är jag själv mer eller mindre är uppvuxen. Här har vi har tillbringat alla somrar och det har lärt mig vad det innebär att bo på en ö utan fasta förbindelser. Båtar och allt vad som hör till har varit en naturlig del i mitt skärgårdsliv. Under båtmässan Allt för Sjön i Stockholm kommer jag finnas i ALUKIN aluminiumbåtars monter A14:22. För dig som vill veta mer om vilka krav jag ställer på min båt, kika gärna in så berättar jag mer.

Dimma, blåst, regn och mörker. Säsongen är lång och alla dagar är inte solsken, ens på Sundskär. Livet här är en nära upplevelse av havet och skärgården i alla väder, från tidig vår till senhöst. Att transporten fungerar när man bor på en ö är A och O. Vår båt måste ha en hög driftsäkerhet och vara funktionell i alla detaljer. Men det måste även vara bekvämt, för vi vill också njuta alla härliga sommardagar när solen skiner. Då gör vi ofta utfärder till den yttersta skärgården tillsammans med vänner och familj.

Eftersom vi är fler familjer som sommarbor på ön så försöker vi samordna transporter så ofta det går. För oss är det viktigt att vi kan ta oss fram säkert i alla väder och det vill vi göra torrskodda. Men jag vill också kunna ta mig fram utan att vara beroende av att man är två ombord. Därför är det viktigt att min båt är lättmanövrerad även i blåst och busväder. Det måste vara lätt att lasta på och av båten och det måste finnas utrymme för många personer så väl som övrig last, material och packning som man behöver där ute.

Vill du veta mer om min båt ALUKIN Cabin 750, välkommen in till ALUKIN aluminiumbåtars monter A14:22. Du kan också boka en provtur i vår, med mig och min båt! Jag finns på plast på båtmässan under tisdag, onsdag och torsdag 3-5 mars för att svara på dina frågor.

Många hälsningar,

Johan Bohman