Foto: Orca Nordic

Amfibiemannen 2019 – 27 juli på Arholma

Amfibiemannen är en swimrun tävling som går av stapeln den 27 juli på Arholma, platsen där den första färjelinjen till Åland etablerades och där ryssarna härjade för 300 år sedan. Alukin aluminiumbåtar finns på plats med följebåt och personal, redo att gripa in om något oförutsett skulle ske under loppets gång.

Banan omfattar drygt 21 km löpning och 5 km simning. Loppet går genom obanad terräng i skogar, längs små stigar, på Arholmas grusvägar, över skär och klippor, genom berg, över fjärdar och över öppet hav. Vi på Alukin aluminiumbåtar ser fram mot en spännande dag där vi får följa loppet på nära håll. Vi hoppas att alla lag kommer i mål utan incidenter, men är redo att stå till tjänst om något skulle inträffa under tävlingsdagen.

Om tävlingen

Det är 150 lag som deltar i tävlingen. Varje team består av två lagmedlemmar som startar och avslutar tävlingen tillsammans. Enligt tävlingsreglerna får inte avståndet mellan lagmedlemmarna överstiga 10 meter mellan varandra under loppets gång. Säkerheten på plats är viktig och därför finns det krav på specifik utrustning, som till exempel visselpipor, första förband, racingvästar, våtdräkter och badmössor så att man är väl synlig i vattnet. Vid ett tillfälle i loppet så kommer tävlingsdeltagarna hoppa från en höjd på cirka tre meter. Där är det viktigt att hålla i sina saker, så att inte något tappas i landningen.

För mer info om aktiviteter kopplat till skärgård, sjö och hav, följ oss på Facebook och Instagram @alukinboats.

Mer information om Amfibiemannen hittar du här: