Det är nu hög tid att tvätta botten!

Dags att tvätta botten!

Havstulpanerna är i antågande runt om i Sverige sedan en tid tillbaks och nu utlyser Båtunionen havstulpanvarning för Stockholm, Gävleborg, Uppsala, Södermanland, Gotland och Åland län. Har du inte tvättat båten på ett tag så är det hög tid att se över skrovet innan havstulpanerna hinner sätta sig.

Genom att hålla botten ren från påväxt av alger och mossdjur ser du till att hålla ner bränsleförbrukningen vilket både främjar plånboken och är bättre för miljön. På många ställen finns idag båttvättar att tillgå och vi välkomnar det faktum att allt fler borsttvättar nu börjar etableras.

- Det är en god idé att ta tag i bottentvätten innan havstulpanerna hinner sätta sig då lättare påväxt är enkelt att få bort med en borste alternativt högtryckstvätt, men när havstulpanerna väl satt sig blir det betydligt svårare, säger Fredrik Sterner, chef för montage och service på Alukin aluminiumbåtar.

Att undvika bottenfärger

”Att en båtbottenfärg är godkänd av kemikalieinspektionen innebär inte att den är ofarlig för miljön. De kemiskt verksamma färgerna innehåller ämnen som antingen är direkt giftiga mot påväxten eller ämnen som stöter bort påväxten. Färgen är sammansatt på ett sätt så att den successivt läcker ut ämnena under en längre tid” enligt Båtunionen.

Östersjöns ekosystem är särskilt känsligt vilket utgör en mycket god anledning till att undvika bottenmålning helt. När det gäller bottenmålning av aluminiumbåtar finns det ytterligare anledning att tänka sig för. Epoxygrunden utgör en mycket viktig faktor för att bottenmålningen ska fungera och är inte något man som lekman bör göra själv, anser Fredrik Sterner. Utöver den viktiga epoxygrunden är det sedan av största vikt att rätt typ av bottenfärg används.

- Många färger innehåller idag koppar, vilket absolut inte får komma i direktkontakt med aluminium då det kan orsaka korrosion och skador på skrovet, förklarar Fredrik Sterner

En bottenmålad aluminiumbåt behöver ses över kontinuerligt och eventuella repor eller skador i målningsskiktet måste noggrant åtgärdas. För att slippa bottenmålning och tillhörande underhåll finns det istället andra lösningar som är både enkla och bättre för miljön.

- Ett bra sätt för att undvika påväxt är att installera ultraljud i båten som skapar mikroskopiska vattenbubblor som gör att snäckor och organismer inte trivs. På så sätt kan man undvika att bottenmåla med giftiga färger och man slipper även det underhåll som en bottenmålad båt kräver. Ett ultraljudssystem ligger ungefär på samma kostnad som en bottenmålning, lite beroende på storlek på båt, säger Fredrik Sterner.

På Båtunionens sida finner du fler goda råd för att slippa bottenmålning och tips för hur man kan förebygga och skydda båten för påväxt.

Här finns en bra karta där det erbjuds olika möjligheter att tvätta båten längst Sveriges kuster: https://batmiljo.se/havstulpanvarningen-2/hitta-karta/