Alukin Ocean Air 8 sjötestas i Oslo

Första bilderna på konceptbåten Alukin Ocean Air 8

SWE + ENG:

Visionen för oss på Alukin har varit kristallklar från start, att skapa hållbara båtar för aktiva människor som älskar skärgård, kust och hav! Nu sjösätts konceptbåten Ocean Air 8, den första aluminiumbåten i sitt slag som med hjälp av ny teknologi reducerar energiåtgången för ökad räckvidd för eldrift!

Projektet är ett samarbete mellan Alukinaluminiumbåtar som är en del av Nimbus Group, det norska Teknikföretaget Pascal Technologies och norska Evoy Electrical Boat Systems. ALUKIN Ocean Air 8 är en konceptbåt framtagen med syfte att bidra till utvecklingen av ett mer hållbart båtliv. I detta projekt vill vi med hjälp av ny teknologi testa sätt att effektivisera och reducera energiåtgången för ökad räckvidd för eldrift, vilket är en begränsning i många alternativ som finns på marknaden i dag. I kombination med att båtarna byggs i fullt återvinningsbar aluminium så kan vi ytterligare bidra till att minska miljömässig belastning.

Styrkan med denna skrovdesign och teknik är framför allt att den främjar räckvidden i kombination med lastförmåga. Med 33% lägre energiförbrukning kan vi öka räckvidden med 50%!

Så här fungerar det

Alukin Ocean Air 8, är baserad på Pascals AirHull teknologi som reducerar energiförbrukningen för planande båtar. Ett fläktsystem i fören går automatiskt i gång när båten rör sig framåt och fyller upp ett utrymme under båten med luft. Ett lätt övertryck skapas mellan skrovet och vattnet, vilket gör att både våg- och friktionsmotståndet minskar under båtens framfart. Skrovdesignen bidrar därmed till reducerad energiåtgång och underlättar på så sätt för en omställning till elektrifiering. Konceptbåten är framdriven av en elektrisk utombordare från Evoy.

”Med detta projekt tar vi sikte mot framtidens båtanvändare och den generation som i år blir den största på planeten, generation Z. Konceptbåten döpte vi till Ocean Air 8, som signalerar användningsområdet och funktion, det vill säga båtens framfart som underlättas av lufttrycket mot vatten. Siffran 8 är skrovets längd i meter” berättar Maria Nikula, Brand Manager för varumärket Alukin på Nimbus Group.

”Aluminium är ju ett fantastiskt material och vårt val från starten i alla Alukins båtar. Det är slitstarkt och hållbart och det ingår i ett evighetslångt kretslopp” avslutar Maria Nikula.

Alukin Ocean Air 8, teknisk specifikation:

Material: Aluminium, 100% återvinningsbart

Motor: 90 kW - Evoy (motsvarar ca 120hk)

Batteri: 126 kWh - Evoy

Räckvidd: +35NM

Längd: 7,99m

Bredd: 2,65m

Vikt: 2735kg

Djupgående: 40cm (inklusive prop) under marsch, 60cm (inklusive prop)

Passagerare: 6 personer

Fart: Marschfart ca 20 knop

The vision for us at Alukin has been crystal clear from the start, to create sustainable boats for active people who love the archipelago, coast, and sea! The concept boat Ocean Air 8 is now being launched, the first aluminum boat of its kind that uses new technology to reduce energy consumption for increased range for electric propulsion!

The project is a collaboration between Alukin aluminum boats, which is part of the Nimbus Group, the Norwegian engineering company Pascal Technologies,and the Norwegian Evoy Electrical Boat Systems. ALUKIN Ocean Air 8 is a concept boat developed with the aim of contributing to the development of a more sustainable boating life. In this project, we want to use new technology to test ways to streamline and reduce energy consumption for increased range for electric power, which is a limitation of many alternatives available on the market today. In combination with the fact that the boats are built in fully recyclable aluminum, we can further contribute to reducing the environmental impact.

The strength of this hull design and technology is above all that it promotes reach in combination with load capacity. With 33% lower energy consumption, we can increase the range by 50%!

How it works

Alukin Ocean Air 8 is based on Pascal's AirHull technology that reduces energy consumption for planing boats. A fan system in the bow automatically kicks in as the boat moves forward, filling up a space under the boat with air. A slight overpressure is created between the hull and the water, which means that both wave and friction resistance are reduced during the boat's progress. The hull design contributes to reduced energy consumption and facilitates a transition to electrification. The concept boat is powered by an electric outboard engine from Evoy.

"With this project, we are aiming for the boaters of the future and the generation that this year will be the largest on the planet, generation Z. We named the concept boat Ocean Air 8, which signals the area of use and function, i.e. the boat's progress that is facilitated by the air pressure against water. The number 8 is the length of the hull in meters," says Maria Nikula, Brand Manager for the Alukin brand at Nimbus Group.

"Aluminum is a fantastic material and our choice from the start in all of Alukin's boats. It's durable and it's part of a never-ending cycle," concludes Maria Nikula.

Alukin Ocean Air 8, technical specification:

Material: Aluminum, 100% recyclable

Engine: 90 kW - Evoy (equivalent to approx. 120hp)

Battery: 126 kWh - Evoy

Range: +35NM

Length: 7.99m

Width: 2.65m

Weight: 2735kg

Draught: 40cm (including prop) during cruising speed, 60cm (including prop)

Passengers: 6 people

Speed: Cruising speed approx. 20 knots