Johan Broman, programledare ”FiskeDRAG” TV4 Plus  ”Fiske – lite djupare” TV4 Sport  ”Fiskedestination” TV12 och TV4 Sport.
Johan Broman, programledare ”FiskeDRAG” TV4 Plus ”Fiske – lite djupare” TV4 Sport ”Fiskedestination” TV12 och TV4 Sport.

Johan Broman guidar båtbyggare i sportfiske

Fredagen den 7 oktober var det paus i produktionen på Alukins båtfabrik Marinteknik i Norrtälje. Hela dagen var vigd åt sportfiske och aluminiumbåtar i sitt rätta element, det vill säga i full aktion till sjöss. Dagens värd var programledaren och sportfiskeprofilen Johan Broman, som här delar med sig av sina bästa tips till den som vill ta hem storfångsten.

Efter en höstvecka med ordentliga vindstyrkor var båtbyggarteamet välrustade med varma kläder, flytoveraller och vissa med egen fiskeutrustning. Den som var bäst rustad var sportfiskeguiden Johan Broman, som packat all fiskeutrustning för en lyckad fiskedag i sin aluminiumbåt, en Alukin Pro Fishing 750. Ett välkänt faktum är att rejäl utrustning i kombination med hög kunskapsnivå ökar alla chanser till lyckat sportfiske, så samtliga i teamet var laddade inför dagens aktiviteter.

Morgonen bjöd på strålande sol men även ordentliga vindbyar så siktet ställdes in mot Åkeröfjärden som ligger väl skyddat för den värsta blåsten. Johan tog ledningen i sin båt med halva laget och resten i teamet tog plats i båt nummer två, en hyttbåt av modell Alukin SCR 850 som i kompensation var bäst rustad för dagen gällande proviant och en varm hytt.

Daniel Kallijärvi är en av båtbyggarna på Alukin aluminiumbåtar som är genuint sportfiskeintresserad.

-  Det var en väldigt givande dag, säger Daniel som åkte tillsammans med Johan Broman i den båt han själv varit med och byggt under våren.

-  Det var också intressant att känna på hur detaljer och utrustning fungerar i praktiken, fortsätter Daniel som tillsammans med Johan har haft fler idéer för att optimera båten för smart fiske.

Gammelgäddan var dock inte på hugget just idag. Det kan ha varit det vackra vädret, kanske i kombination med en lite för lång lunchpaus och teori i solen. Båtbyggare Daniel gjorde dock dagen efter en repris av fisketuren på samma ställen, men med ett och annat fisketips i bakfickan. Resultatet blev en fångst på cirka 60 abborrar och en gädda på närmare 8kg.

Så här tar du hem storfångsten - Johan tipsar!

På hösten samlas ofta abborren i skyddade vikar där även höstlekande strömming och löja samlas för lek under samma period. När kallrasen kommer tillsammans med de kalla vindarna, normalt i mitten av oktober och framåt, så brukar både abborren och gäddan gå över från att vilja hugga på snabbt hemtagna mellanstora beten, till tvärtom extremt långsamt hemtagna mindre beten.

- Inte sällan är rätt melodi för den sena höstabborren att fiska dem med små naturfärgade jiggar med huvuden på 10-15g, som sedan kastas ut och släpas och studsas fram på bottnen på 3-8 meters djup, gärna med regelbundna invevningsstopp på några sekunder då och då. Rätt ofta tar abborren när jiggen ligger still på bottnen, och då brukar ett snabbt mothugg kunna kroka fisken, förklarar Johan.

- Vanligt för denna tid på året är dock att man tappar mycket fisk, inte minst på grund av att abborren anfaller sitt byte bakifrån och då ibland alltså bara håller i själva jiggstjärten ett tag utan att egentligen fastna, upplyser Johan.

Gäddan är ofta lite lurigare på hösten, ibland står den lika djupt som abborren, förmodligen för att kunna äta densamma. Men ibland kan gäddan även stå extremt grunt på hösten, vilket innebär att man alltid måste prova sig fram.

- Det misstag många gör i sitt fiske är att planera det till mitt på dagen, vilken normalt är dagens sämsta tid för fiske. Tidig gryning och sen sista timmen innan solen går ned är nästan alltid dagens två bästa fiskeperioder på hösten. Särskilt om det är fint väder med starkt ljus mitt på dagen. Om det däremot blåser ordentligt och är lite halvmulet på dagen kan även dagsfiske ge bra fiske, berättar Johan. Det handlar i korthet om att våra prodatorfiskar (såsom gädda och abborre) föredrar skydd av mindre ljus eller av brytande vågor i ytan för att dom ska bli på riktigt jakthumör, avslutar Johan.