Succé för ALUKINS nya modell SPW

Succé för ALUKINS nya modell SPW

ALUKIN SPW 750, Single Pulpet Work är ett lyckat koncept för företag verksamma i skärgården. Nöjda med den nya modellen är Bullerö Naturreservat och Ängsö Nationalpark. Nu väntar även Länsstyrelsen i Västernorrland på sitt nya tillskott ALUKIN SPW 750.

Länsstyrelsens båtar används till stor del för snabba transporter mellan öarna ute i skärgården och behovet att kunna transportera tung och skrymmande last är stort. Med den nedfällbara klaffen i fören på den nya modellen från ALUKIN är det enkelt att köra ombord fyrhjulingen, virke och annan last.

Jan Olsén på Bullerö Naturreservat har gedigen erfarenhet av ett professionellt båtliv sedan många år och en av hans uppgifter är att utbilda sjöräddare för Sjöfartsverkets räkning. Bullerö Naturreservat var först ut att beställa den nya modellen och Jan, som är ägare även till en av ALUKINS öppna styrpulpetmodeller har goda erfarenheter av båtarna.

-  Båten är viktig i vår verksamhet och den här båten är rena revolutionen för oss. Den har underlättat vårt arbete otroligt mycket, säger Jan Olsén.

Båten är optimerad för verksamhetens behov och Jan har varit delaktig i utvecklingsarbetet av funktionerna i den nya Work modellen.

-  Den lågt fästa klaffen på skrovet gör det enkelt att lasta, lossa och ta i land både vid bryggor och direkt på stränder. Med de utbytbara hasplåtarna som sitter som extraförstärkning i stäven riskerar vi inte att slita på skrovet vid landtagning mot klippor och stränder.  Nu är det smidigt när vi ska köra av och på med fyrhjulingen, lasta virke, sopor och annat även på mer svårtillgängliga ställen ute på öarna, säger Jan Olsén.

Klaffen som manövreras från förarplatsen, är försedd med en skyddande gummifenderlist vilket gör att det är enkelt att lägga till även när man är ensam i båten. Till exempel när man ska ta sig fram där det är trångt om plats mellan båtar vid bryggor. Kapellet är funktionellt utformat och bjuder på god sikt och en ståhöjd på cirka 180 cm. Bakom styrpulpeten, som är formad för att skydda mot vattenstänk, sitter man välgarderad för både väder och vind.

Sjöegenskaperna viktiga i alla farter, med och utan last

ALUKINS båtar byggs för snabba transporter och för professionellt bruk, men tilltalar även den medvetne fritidsbåtsägaren. Båtarna är kända för sina goda sjöegenskaper och ALUKIN SPW är inget undantag. Botten är precis densamma som för alla båtarna i modellprogrammet.

-  Botten har samma utformning som samtliga av våra modeller, vilket innebär att ALUKIN SPW 750 har lika goda sjöegenskaper som alla våra båtar är kända för, säger Peter Nikula, konstruktör på Marinteknik i Norrtälje Ab.

Bottenkonstruktionen är en av de viktigaste parametrarna som gör att båten tar sjön bra i alla väder och farter. Konstruktionen gör ALUKINS båtar extremt vridstyva i sitt skrov. Tillsammans med täta förstärkningar är även durken fastsvetsad i bottenstockarna, vilket gör att bottendelen blir en tätslutande låda.

- Konstruktionen är därmed det mest vridhållfasta marknaden kan erbjuda i denna kategori, säger Peter Nikula.

I verksamheten på Bullerö Naturreservat är stabiliteten i båtarna viktig.

- Båten är väldigt stabil även med mycket last. Vi kör med en fyrhjuling och släp med en last på cirka 500kg på vagnen och det fungerar mycket bra, säger Jan Olsén.