ALUKIN aluminiumbåtar sponsrar ridsporten – med pallar.

ALUKIN aluminiumbåtar sponsrar ridsporten – med pallar.

Bakom idé och design står Maria Nikula som i nära samarbete med båttillverkningsföretaget tagit fram de första exemplaren.

-  Fokus har varit säkerhet och hållbarhet, men sedan har vi tänkt till när det gäller funktionella bitar också, säger Maria.

Många paralleller kan dras mellan båtlivet och ridsporten, menar Maria. I båda miljöer påfrestas produkterna hårt rent slitagemässigt och det måste alltid finnas ett högt säkerhetstänk i botten. ALUKIN aluminiumbåtar har bidragit med sin kompetens gällande konstruktion och produktion av de första exemplaren som under en tid testats av olika ryttare.

Behovet av en säker, multifunktionell ridpall finns bland annat bland tävlingsryttare som ofta behöver ha med sig mycket saker när man åker på tävling. Därför har pallen utrustas med låsbara förvaringsfack, men själva pallen i sig går också att låsas fast i stallet eller i hästtransporten med en vanlig cykellåsvajer.

-  När man åker på meetings så lämnar man ofta saker obevakade över natten, därför kan det vara tryggt att kunna låsa fast pallen som också fungerar som förvaring, förklarar Maria.

Pallens design är ergonomisk och därför enkel att bära utan att påfresta sin rygg då man fyllt den med saker. Den är stabilt byggd och kan inte vippa åt något håll, inte ens om man råkar ställa sig lite snett på ett steg. Fotstegen är försedda med halkskyddande durkplåt. Den är också formad så att varken häst eller ryttare kan fastna i den.

-  Det är alltid ett riskmoment precis vid uppsittningsögonblicket på en häst och på tävlingsplatser finns ofta en ökad risk eftersom mycket hästar, bilar och folk är i rörelse. Det är lätt hänt att en häst blir stressad eller kastar sig iväg och då är det viktigt att varken häst eller ryttare trasslar in sig eller fastnar i något, säger Maria.

Pallen lämpar sig för såväl ridskoleverksamheter som privatstall och kan vara en väl värd investering med tanke på säkerheten både i stallmiljön och vid ridbanan. Den är också extremt hållbar ifall den blir utsatt för sparkar eller blir översprungen av en häst.

-  En ganska vanlig syn i stallmiljöer är när hästskötare står och balanserar vid hästen på vingliga pallar med ben, skötboxar i plast, eller till och med på pinnstolar. Här är olycksrisken är ett faktum, det är lätt hänt att hästen fastnar med ett ben eller att skötboxar som inte är byggda för ändamålet välter eller går sönder, konstaterar Maria.

Ridpallen Alupal kommer att säljas och marknadsföras via företaget Sourcia samt via ambassadörer bland annat vid hästtävlingar. Mer information om produkten finns på Alupals facebooksida: www.facebook.com/Alupal.se