ALUKIN aluminiumbåtar värnar om miljön!

ALUKIN aluminiumbåtar värnar om miljön!

Ansvarstagande båtproducenter tänker på miljön genom energieffektiv tillverkning, producerar lokalt, undviker bottenmålning och använder återvinningsbara och hållbara material. År 2009 fick svenska ALUKIN aluminiumbåtar utmärkelsen Årets Rookie i båtbranschen för sitt nytänkande med inriktning på miljö inom båtlivet.

Miljöskadorna av giftiga bottenfärger är betydande men utan bottenfärg blir problemet stort
med påväxter som gör att bränsleförbrukningen ökar drastiskt. På ALUKIN aluminiumbåtar kommer man runt problemet genom att tillämpa ett särskilt utvecklat ytbehandlingssystem som ger stora miljöfördelar. Genom ett samarbete med en forskning- och utvecklingsenhet så har man på ALUKIN aluminiumbåtar tagit fram detta patenterade silan-system kallat ALUKIN SEAL-1. Behandlingen ger en hård och glatt yta runt hela skrovet och ger även aluminiumet en fin lyster. På det här sättet kan man ytterligare förlänga aluminiumets livslängd och dess utmärkta egenskaper förstärks.

- Vi gör båtlivet praktiskt och enkelt för folk som vill spendera mycket tid på sjön. Därför tillämpar vi behandlingen främst för att botten blir lätt att hålla ren med vatten och ett milt tvättmedel och att man slipper miljöfarliga bottenfärger, förklarar Peter Nikula på ALUKIN aluminiumbåtar.

En annan miljöaspekt är materialvalet. I dag finns cirka 700 000 fritidsbåtar i Sverige, vilka har
en kortare eller längre livslängd beroende på material. Aluminium är ett fantastiskt material, det är mycket hållfast men också fullt återvinningsbart, vilket är något som talar för att aluminiumbåtar är ett val som på sikt gynnar miljön.

- Långa och onödiga transporterna är heller ingenting som gynnar miljön och även i båtbranschen är det en aspekt som är värd att ta hänsyn till, anser Peter Nikula.

Transporterna är en del, men en annan viktig punkt i miljötänket är energieffektiv tillverkning i
produktionen.

-  Det går att effektivisera energianvändningen i produktionsled, som ett exempel så utnyttjar vi spillvärmen från andra verksamheter i samma byggnad, berättar Peter Nikula.

ALUKIN aluminiumbåtar - Made in Roslagen SWEDEN

Vi gör båtlivet enkelt och praktiskt för dig som spenderar mycket tid på sjön genom flexibilitet och funktionell design.

Företagsfakta: ALUKIN aluminiumbåtar är kvalitetsbåtar för ett enkelt och praktiskt båtägande, för fritid & professionellt bruk. Båtarna ritas, konstrueras och byggs i sin helhet i Roslagen. Företaget är kända för sin personliga service och flexibilitet genom möjlighet till individuellt anpassade lösningar i varje båt. Kort och gott, båtarna byggs för proffs men används av alla som älskar båtlivet. Försäljningen sker direkt till slutkund.

Beskrivning: ALUKIN är svenska aluminiumbåtar med riktigt vassa sjöegenskaper! Med stort fokus på körglädje, funktionell design och flexibilitet, ritar och bygger vi ALUKINs alla modeller i Roslagen.