ALUKIN Boats Sweden utvidgar samarbetet med Finland

Alukin Boats Sweden stärker båtproduktionen i Sverige och i Finland

Den svenska aluminiumbåtsproducenten Alukin Boats Sweden ab expanderar och rekrytering pågår till båtproduktionen i Norrtälje samt till fabriken i Ähtäri i Finland.

Alukin Boats Sweden AB har sedan starten 2010 haft en stabil och framgångsrik utveckling, där produktionen av helsvetsade och kvalitetsbyggda aluminiumbåtar för kommersiellt bruk och fritid, är rotad i Roslagen.

I den lilla staden Ähtäri mitt i Finland etableras nu ett dedikerat Alukin team i Campnous fabrik för att bygga några av Alukins båtmodeller som ska distribueras på den nordiska marknaden. Här finns en historiskt stark båtbyggartradition, där fler av Finlands ledande båtmärken produceras.

- Till följd av hög efterfrågan behöver vi höja vår kapacitet så vi kan tillgodose behovet av Alukins helsvetsade aluminiumbåtar på marknaden. Det gör vi genom att rekrytera engagerade och kompetenta medarbetare till båtproduktionerna både i Sverige och i Finland. Nu värvar vi aluminiumsvetsare och montörer och i tillägg till det så ska vi även rekrytera en produktionschef till Norrtälje, säger Maria Nikula, VD på Alukin Boats Sweden ab.

Alukin ingår sedan 2018 i koncernen Nimbus Group, som idag är en av Europas ledande båtproducenter med sju varumärken i portföljen. Peter och Maria Nikula, grundare av Alukin aluminiumbåtar har sina rötter i Finland och därmed fanns en naturlig väg för ett nära samarbete över gränserna. Alukins produktion i Campnous fabrik i Ähtäri startades upp under 2019, och nu pågår arbetet för att vidga samarbetet.

- Det är en väldigt spännande resa där vi har ett stort utbyte av varandra i båda produktionsanläggningar. Likaså i utvecklingsarbetet där vi finner många ömsesidiga fördelar som innebär att vi kan leverera en oslagbar produkt, säger Maria Nikula på Alukin Boats Sweden AB.

Mer information Alukin Boats Sweden ab:

Maria Nikula

E-post: info@alukin.se

Phone: +46 (0) 706 69 44 42

Mer information Campnou Finland:

Paavo Pakarinen

E-post: info@campnouoy.fi

Phone: +358 40 5204 564

Filosofin för oss på Alukin har varit kristallklar från start. Visionen, att skapa hållbara båtar för proffs och människor som älskar skärgård, kust och hav styr varje litet moment i hela vårt arbete - från skiss till färdigt producerade båtar.

Vi bygger helsvetsade aluminiumbåtar för ett aktivt liv där upplevelsen och äventyret får stå i centrum och där frihet och ett gott samvete speglar känslan av att äga en båt.

På ALUKIN är vi stolta att från 2018 vara en del av Nimbus Group som innefattas av flera varumärken i olika segment av premiumbåtar. Varumärken inom Nimbus Group är idag ALUKIN, Aquador, Bella, Falcon, Flipper, Nimbus och Paragon. I koncernen ingår även återförsäljare med fullservicemarinor samt partners i Sverige och i övriga världen.