Joakim Peters på Saxarens Brygg kör aluminiumbåtar från Alukin byggda i Roslagen.

Hållbara båtar ger budgivning på begagnat

Båtmarknaden har under ett antal år hamnat i bakvattnet i jämförelse med bilmarknaden som slår försäljningsrekord år efter år. Men när försäljningen av begagnade båtar tar fart sätts även försäljningen av nya båtar i stark rullning - åtminstone gällande kvalitetsbyggda aluminiumbåtar med ett brett användningsområde.

När Joakim Peters på Saxarens Brygg valde att lägga ut en av sina aluminiumbåtar till försäljning för att beställa en större båt med hytt av samma tillverkare så blev han positivt överraskad av gensvaret. Han var inte beredd på att det faktiskt skulle bli budgivning på båten som han annonserade ut. Motorbåten som lades ut till försäljning var en aluminiumbåt av märket Alukin, modell Cabin Work 750 med bogramp anpassad för transporter av material ute i skärgården. Joakim satte ut det pris som han vill ha. Båten och motorn hade gjort sina timmar i tjänst, men var i gott skick och annonsen publicerades på Blocket så tidigt som i mitten av januari. Redan dagen efter fick han svar från fler intressenter som ville köpa båten.

- Jag blev väldigt överraskad av det stora gensvaret på annonsen, dessutom så tidigt på året, säger Joakim.

Det slutade med budgivning och den som slutligen köpte båten gav 20 000kr utöver det pris som Joakim hade begärt.

Kvalitet och brett användningsområde viktigt

Efterfrågan på motorbåtar som används för både arbete, transport och fritid dominerar. Det skriver Stina Olilla i en artikel publicerad i Dagens Industri där hon under förra året tog pulsen på andrahandsmarknaden bland annat på marknadsplatsen Blocket. Intresset för olika varumärken på andrahandsmarknaden för båtar speglar i hög utsträckning efterfrågan i handeln. Bland segelbåtar toppar varumärken med stort fokus på hantverk och bland motorbåtar dominerar tillverkare som producerar båtar som går att använda till både transport och fritid, skriver Stina Olilla vidare i sin artikel i DI.

På bilmarknaden ökar lastbilsregistreringarna, förmodligen till följd av en stark konjunktur med ökade investeringar i infrastruktur och bostäder. Låga räntor främjar handeln av såväl bilar, bostäder och båtar, men det finns några fler parametrar som gör att vissa båttyper håller ett högre andrahandsvärde än andra, anser Peter Nikula, VD på Marinteknik i Norrtälje AB.

- Kvalitet, hållbarhet och ett brett användningsområde tycker allt fler är viktigt vid valet av båt. Med detta är aluminiumsegmentet oslagbart i jämförelse med andra alternativ. Det ser vi även när vi jämför priser på andrahandsmarknaden för aluminiumbåtar i till exempel USA och Canada där priserna på begagnade aluminiumbåtar är skyhöga, förklarar Peter Nikula.

Väntelista på begagnade båtar

På Alukin aluminiumbåtar har man märkt en allt större efterfrågan på begagnade Alukinbåtar och därför har man upprättat en intresselista som man kan man anmäla sig till om man önskar köpa en Alukin med några år på nacken.

- Vårt mål är att göra båtlivet så praktiskt och enkelt för våra användare som möjligt, vilket även gäller genom hela köp- och säljprocessen och när behovet hos användarna förändras. Vi förmedlar kontakter mellan säljare och köpare som står på intresselistan för att erbjuda en matchning. Ansvar, kvalitet och flexibilitet är viktiga ledord för oss vilket vi tror genererar en långsiktig hållbarhet som gynnar hela kedjan, från konsument och företag till miljön och generationerna efter oss, avslutar Maria Nikula, marknadschef på Alukin aluminiumbåtar och Marinteknik i Norrtälje AB