Nu byggs Facebookbåten IRL

Nu byggs Facebookbåten IRL

Marinteknik i Norrtälje Ab är det lilla varvet som bygger Alukin aluminiumbåtar i Roslagen. I våras släppte företaget några ritningsbilder i 3D för en VIP visning för sina följare på Alukins Facebooksida. Nyheten snappades samtidigt upp av olika medier och reaktionerna lät inte vänta på sig. Nu är bygget igång IRL av ”Facebookbåten”, som den kommit att kallats under projektets gång. Här berättar Maria Nikula på Marinteknik i Norrtälje om hur man jobbat med den nya båtmodellen under projektets gång och hur man nu går vidare med bygget.

- När vi började skissa på den här båtmodellen tog vi i beaktande vad många av våra besökare från bland annat båtmässorna berättat och önskat. Många kommer till båtmässorna för att drömma sig bort och längta till sommarsäsongen och här får man verkligen höra människors visioner av den optimala båten, berättar Maria Nikula.

- Vi har också haft många samtal med intresserade båtköpare där vi lyssnat på olika idéer och synpunkter för hur vi ska planera båtens inredning och detaljer. Men vi har också funderat på hur vi själva skulle vilja ha vår drömbåt ur ett familjeperspektiv, fortsätter Maria.

Funktion och design förenas

Funktionell design är företagets ledord och i den här modellen kombineras funktionalitet för ett praktiskt och enkelt båtliv med en smäcker design i ny tappning. ALUKIN CR 850 heter modellen som man jobbat med på ritbordet under sommaren och hösten. Peter Nikula är båtkonstruktören som står för design och konstruktion och till hjälp har man tagit 3D artisten Johan Smaas från Forslund & CO som också gjort en film när aluminiumbåten Alukin CR 850 byggs i 3D

Allt ritningsjobb och konstruktionsarbete är nu helt färdigt och bygget av båten som ska visas på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm i mars 2016 är i full gång i produktionen i Roslagen. Vill man följa bygget under vintern kan man göra det på Alukins Facebooksida där bilder löpande kommer att läggas upp.

Konstruktion och planering

Båtens botten byggs i 5mm av den starkaste legeringen (Almg 5083) av marinaluminium och med samma täta förstärkningar och bottenstockar som yrkesbåtarna som används för professionellt bruk.Till skillnad från övriga båtar i modellprogrammet så har CR 850 ett täckt fördäck med två kojplatser i fören. Det blir en öppning ner till kojen på fördäcket och i hytten akteröver kan man bädda upp för ytterligare två sängplatser så att fyra personer kan övernatta i båten.

- Varma sommardagar vill vi till exempel kunna öppna upp ordentligt för att få in både luft, sol och vind i hytten, därför får taket i hytten en skjutbar automatlucka. För oss är det också viktigt att vi enkelt ska kunna ta oss i och ur båten smidigt med packning och att familjens barn och hund ska kunna komma ombord och runt på båten säkert. Därför konstruerade vi ett brett skarndäck med halkskyddad plåt på ca 30 cm där man tryggt kan ta sig runt på utsidan av hytten, med ordentlig höjd på relingen och grabbräcken att hålla sig i, fortsätter Maria.

Compakt living

I alla båtar oavsett storlek, så är det alltid en kompromiss om utrymme och behoven ser ofta lite olika ut.

- Vi har valt en enkel toalettlösning på akterdäcket och ett litet pentry nedfällt i en av stuvarna i hytten. Det öppna akterdäcket är inramat och rymligt och här kommer två parallella soffor med stuvutrymme att placeras, samt en fällbar bänk mot akterskottet så många personer får plats att sitta där under sköna sommarkvällar. Här placeras också ett monterbart bord som förvaras i en av stuvarna när det inte används. Likaså är de galonklädda dynorna för akterdäcket anpassade för att enkelt stuvas ned under färd, berättar Maria.

Den första båten av den här modellen är ritad i storleksklassen 8,5 meter(27 fot) men det är också möjligt att få den i större format, till exempel om man önskar ytterligare bekvämlighet som dusch och toalettutrymme i båten.

Följ bygget av ALUKIN CR 850 via Facebook: www.facebook.com/Alukinboats

Här kan du se filmen när båten byggs i 3D: Aluminiumbåten Alukin CR 850 byggs i 3D

Peter Nikula är båtkonstruktören och en av grundarna till företaget Marinteknik i Norrtälje AB som konstruerar, bygger och säljer ALUKIN aluminiumbåtar i Roslagen. Peter Nikulas passion för båtlivet har präglat hela hans uppväxt på Åland. Han kombinerade sin expertis kring svetsteknik och materiallära med sin passion för båtlivet och byggde de första prototyperna hemma i garaget i Norrtälje.

Under år 2006 arbetades den första modellen fram och båten lanserades på mässan Allt för Sjön år 2008. Peter som är en vän av enkelhet vände på sitt efternamn och varumärket ALUKIN föddes. Båten blev en succé! År 2009 utsågs företaget till Årets Rookie i båtbranschen av tidningen Praktiskt Båtägande och korades på mässan Allt för sjön i Stockholm samma år. Syftet med utmärkelsen "Årets Rookie" är enligt tidningen:

"Att lyfta fram nytänkande med inriktning på miljö inom båtlivet. ALUKIN får priset för att grundaren helt efter eget huvud har skapat en ny båt och ett nytt varv. Aluminiumbåtarna är både lättdrivna, energisnåla och vinner på att inte bottenmålas"

I dag är ALUKIN aluminiumbåtar ett av skärgårdens mest populära aluminiumbåtsmärken. Båtarna byggs i Roslagen och finns i 10 olika modeller i storlekar från 6 meter upp till 9 meter, styrpulpetsbåtar, bowriders och hyttbåtar för fritidsbruk samt arbetsbåtar inriktade mot professionellt bruk. Båtarna är kända för sina exceptionella sjöegenskaper i hela fartregistret i alla väder och för sina välbyggda skrov.