Svenska aluminiumbåtar söker ÅF på västkusten

Svenska aluminiumbåtar söker ÅF på västkusten

Alukin aluminiumbåtar produceras i Roslagen på den svenska östkusten av företaget Marinteknik i Norrtälje AB. Nu öppnar företaget möjligheten för återförsäljare som vill representera och saluföra aluminiumbåtarna på västkusten.

Företaget Marinteknik i Norrtälje AB har stadigt ökat sin försäljning av Alukin aluminiumbåtar sedan starten år 2006. Det lilla båtvarvet i Roslagen ämnar nu göra det enklare för intresserade båtköpare på västkusten som vill få sig en närmare titt på båtarna.

- Vi har upplevt ett ökat intresse från fler delar i Sverige, men också från Norge och Finland, säger Maria Malmberg Nikula som är marknadsansvarig för Alukin aluminiumbåtar. Vi har hittills byggt och sålt våra båtar direkt till slutkund, men tack vare större efterfrågan så har vi höjt vår kapacitet och vi önskar nu öka vår tillgänglighet i regionen längst västkusten, fortsätter Maria.

Funktion och design toppat med flexibilitet och ett brett modellprogram är de ingredienser som gjort företagets båtmodeller populära längst hela östkusten, anser Maria. Båtarna tillverkas för professionellt bruk men attraherar även fritidsbåtsägare med högt ställda krav på båt.

- Vår målsättning är att kunna erbjuda våra standardmodeller via en återförsäljare med placering på västkusten och för båtköpare med specifika behov behåller vi självklart möjligheten att få individuella anpassningar i båtarna, säger Maria M Nikula.

Saltvattenbeständig aluminium

Skroven tillverkas i saltvattenbeständig marinaluminium med beteckningen Almg (4,5) 5083. En legering som har en väsentligt högre brottgräns och högre korrosionsbeständighet än Almg 5754 som är vanligt förekommande i många fritidsbåtar av aluminium.

- Vi använder Almg (4,5) 5083 som primärt används till fartygs- och trycktanksindustrin där kraven för hållfasthet och korrosionsbeständighet är extra hög, vilket vi anser är viktigt. Båtarna är helsvetsade och har bottenkonstruktion som ger ett av marknadens absolut styvaste skrov, berättar Peter Nikula, båtkonstruktör och VD för Marinteknik i Norrtälje AB.

Populära modeller

Båtarna byggs i tre standardstorlekar, 6m, 6,5m och 7,5m. I modellprogrammet finns fler hyttmodeller samt öppna styrpulpetare och bowriders med kapell. I Stockholms skärgård och längst östkusten är Alukin Cabin 750 samt Sport Cabin 750 de mest sålda hyttbåtarna. Den öppna bowridern DP 650 tillhör också en av de mest populära, enligt Maria M Nikula.

- De mest efterfrågade modellerna från Norge och Finland är de som används för sportfiske. Hyttmodellen Alukin Front Cabin 750 lämpar sig väl för sportfiske och trolling och den öppna båten med T-tak, det vill säga Pro Fishing 650 och 750 är de båtar som efterfrågas mest i våra grannländer, avslutar Maria M Nikula.

För mer information kontakta Maria M Nikula, Epost: maria@alukin.se Tel: 0176-22 44 40

För teknisk information och konstruktion, kontakta Peter Nikula, E-post: peter@alukin.se  Tel: 070-557 66 57

Alukin aluminiumbåtar är hantverksbyggda kvalitetsbåtar byggda i Roslagen. Båtarna erbjuder ett enkelt och praktiskt båtägande för fritid & professionellt bruk. Båtarna ritas, konstrueras och byggs i sin helhet i Norrtälje. Företaget är kända för sin personliga service och flexibiltet genom möjlighet till individuellt anpassade lösningar i varje båt.