Dalarna Business har nominerat STF Tursitgården

Näringslivskontoret på Älvdalens kommun pratade med Karin Blaauboer som tillsammans med sin man Dick driver STF Turistgården i Särna. Turistgården var tidigare vandrarhem, men är nu ett Bed & Breakfast, och har en tydlig inriktning mot hållbar turism.

De har ett stort antal återkommande kunder, och startade för något halvår sedan företaget Landscape walks, där de har samlat sina turistaktiviteter i ett separat företag. Sedan ett tag tillbaka har de skapat kontakter med nya agenter, och det som kännetecknar Turistgården är att de aldrig står still - de utvecklas hela tiden.

Karin Blaauboer berättar att det känns kul att vara nominerade (de var nominerade även förra året), för det innebär att företaget börjar bli välkänt, och det är alltid bra reklam.

• Dalarna

Sveriges närmaste vildmark Det andra bara drömmer om har vi i överflöd. Älvdalens kommun, "En kommun - tre riken".
I södra kommundelen delas den gamla socken mitt itu av det forsande vattnet i Österdalälven. Där ansluter också Rotälvens vatten, så södra Älvdalen kan med rätta kallas Älvriket.
Efter åtta mils resa norrut genom sjumilaskogen! kommer man till Särna, där du på skogsmuseet Lomkällan kan bekanta dig med forna tiders skogsbruk. Särna är Skogsriket.
Utför Idrefjälls branta sluttningar kan du släppa loss på skidor. Eller varför inte en stärkande sommarvistelse i Grövelsjöfjällen? Kom hit och upptäck våra tre riken, du också!
Storslaget, actionfyllt och avkopplande - den optimala kombinationen för dig som gillar natur  och friluftsliv.
Från Älvdalen i söder till Grövelsjön i norr väntar mer än 7000 km2 riktig vildmark.