Priser som inspirerar till hållbarhet

Hösten 2015 finns det två nya priser att söka hos Alvesta kommun. Dels är det ett byggpris som premierar den som byggt nytt eller renoverat på ett föredömligt sätt och dels är det ett miljöpris som ska utmärka ett gott miljöarbete.

Byggpriset

Kriterierna för byggpriset är att man uppfyller minst ett av kraven som säger att man ska ha byggt så att det passar platsen, att man ska ha tagit tillvara på de kulturhistoriska värdena eller att man varsamt och kontinuerligt utfört tidenligt underhåll på en byggnad. Priset som kan tilldelas fastighetsägare, entreprenörer, organisationer eller föreningar premierar välvårdade, välrenoverade eller nybyggda hus/byggnader i Alvesta kommun.

Allmänhet, politiker, organisationer, föreningar, företagare och fastighetsägare i och utanför Alvesta kommun är välkomna att föreslå kandidater till byggpriset.

Miljöpriset

Miljöpriset tilldelas enskilda personer, organisationer, föreningar och entreprenörer verksamma inom Alvesta kommun. Mottagaren av priset måste ha uppfyllt minst ett av kriterierna som bland annat säger att arbetet ska påvisa en miljövinst, att det är framåtsyftande och att arbetet ska sporra och inspirera.

Allmänhet, politiker, organisationer, föreningar, företagare och fastighetsägare i och utanför Alvesta kommun är välkomna att föreslå kandidater till miljöpriset.

Förslag med tillhörande motivering till de båda priserna lämnas senast 29 oktober 2015. Priserna delas ut i samband med kommunfullmäktiges sammanträde i december 2015. Se bifogade dokument för fullständiga kriterier.

Carola Gunnarsson
Enhetschef Bygg- och Miljö, Alvesta kommun