Alvesta kommun hamnar på plats 43 i rankingen av Sveriges bästa företagsklimat

Idag släpptes Svenskt näringslivs ranking över företagsklimatet i Sveriges kommuner. Alvesta behåller sin placering på plats 43 av landets 290 kommuner.

Sett till länet är Alvesta den kommun som haft bäst utveckling under de senaste fem åren.

– Det är mycket glädjande att vi befäster vår plats på rankingen i år. Vi har under många år jobbat kontinuerligt med att förbättra oss och haft en dialog med vårt näringsliv och ser att vårt arbete tillsammans med företagen ger resultat. Vi har fantastiska företag som är en stor del i samarbetet och vårt goda företagsklimat i kommunen säger Per Ribacke kommunstyrelsens ordförande i Alvesta.

– Vi ser också att det händer saker med etablering av ett nytt handelsområde i början i Alvesta och möjliggörandet för både nya företag att etablera sig och för våra befintliga att kunna växa i och med framförhållning med verksamhetsmark på Orrakullen fortsätter Per Ribacke.

– Vår klättring under många år och rankingplacering ger oss en fingervisning kring vad näringslivet i kommunen tycker om att verka här. Att vi kan hålla en hög nivå över tid och ståndigt förbättra oss är viktigt. Det är viktigt för oss att företag kan starta, växa, skapa arbetstillfällen och utvecklas i hela vår kommun. Näringslivet i kommunen är motorn i vår välfärd, säger Thomas Haraldsson 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen i Alvesta

– Det är jättekul att vi fortsätter ligga högt på rankingen och bekräftar någonstans att vi gör ett bra jobb tillsammans med näringslivet. Det är inga avancerade saker vi gör men det gäller att hålla i och visa att vi tycker näringslivet är viktigt och att vi bryr oss om dem, de sliter hårt och gör ett fantastiskt jobb. Det är ett långsiktigt arbete och vi vill hela tiden förbättra vår service, dialog och relationer med företagen i kommunen för att kunna ge dem bra förutsättningar. Visa med hjärtat att de är viktiga. säger Ola Agermark näringslivsansvarig på Alvesta Kommun.

Mer om undersökningen

För mer information kring företagsklimatet www.foretagsklimat.se

Ola Agermark, näringslivsansvarig 0733-267305
Per Ribacke, kommunalråd 0472-15015