Kommunchef Kristiina Kosunen Eriksson

Alvesta kommuns chefer utbildas för att möta framtidens utmaningar

Alvesta kommun är tillsammans med sina kommunala bolag en stor arbetsgivare, med cirka 2000 medarbetare. De är fördelade inom olika verksamheter, med olika roller och ansvar.

Kommunen och de kommunala bolagen styrs av politiskt valda företrädare, men den dagliga verksamheten bedrivs till stor del av chefer och medarbetare inom de olika förvaltningarna. De omfattande och varierande verksamheterna har det gemensamt, att de alla betjänar medborgarna i Alvesta kommun. Verksamheten ställer stora krav på såväl personal som chefer i kommunkoncernen.

Precis som de flesta av Sveriges kommuner, står Alvesta kommun inför stora utmaningar framöver. För att möta framtiden och på bästa sätt utnyttja våra resurser, som till stor del består av kommuninvånarnas skattepengar, genomför vi ett utvecklingsprogram för alla chefer inom hela den kommunala organisationen. Det innebär att det inte bara är chefer ur förvaltningsverksamhetens olika delar som deltar, utan även cheferna inom de kommunala bolagen.

– Det är bra att alla våra chefer får samma information vid samma tillfälle, det ger en ökad kunskap om vår verksamhet men också en ökad förståelse för organisationen. Det är också viktigt att man förstår sin roll och sitt ansvar som chef och att vi drar åt samma håll, säger Kristiina Kosunen Eriksson, Kommunchef

Den första delen i chefsutvecklingsprogrammet kommer att genomföras torsdag 13/10 och fredag 14/10. Det innebär att det kommer att vara minskad tillgänglighet för att komma i kontakt med chefer under dessa dagar. Samtliga verksamheter kommer att ha personal tillgänglig för att svara på akuta frågor och det kommer att vara möjligt att få fram brådskande ärenden till samtliga chefer via kommunens växel samt via respektive förvaltning och bolag.

Vi ber om överseende för de eventuella besvär detta kan komma att medföra under dessa två dagar.

Kristiina Kosunen Eriksson

Kommunchef

Alvesta kommun med nära 20 000 invånare ligger mitt i en dynamisk del av södra Sverige. En dynamik som även präglar kommunen där ett starkt näringsliv leder till hög sysselsättning samtidigt som den kommunala servicen håller en hög kvalitet. Alvesta kommun, södra Sveriges mittpunkt.