Inbjudan till presskonferens

Inbjudan till presskonferens

Torsdag den 1 november invigs Alvesta Resecentrum. Med anledning av invigningen bjuder Alvesta kommun in till presskonferens. Vid presskonferensen deltar kommunstyrelsens ordförande Mats Johnsson, regionstyrelsens ordförande Roland Gustbée och Trafikverkets projektledare Anders Kjellsson.

Presskonferensen äger rum den 1 november klockan 11:00 i kommunhuset i Alvesta, lokal Salen.

Kontakt:
Kim Lindstedt, informatör Alvesta kommun
Telefon 0472-151 92, E-post kim.lindstedt@alvesta.se.

Invigningen
Invigningsceremonin börjar klockan 17:00 och äger rum utanför stationshuset i Alvesta.

Konferencier vid invigningen är Lisa Syrén. Talar gör bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, landshövding Kristina Alsér och kommunstyrelsens ordförande Mats Johnsson.

Bakgrund projekt Resecentrum
Projekt Resecentrum har genomförs i två etapper under perioden november 2011 till november 2012. Projektet innefattar gångbron och dess förbindelser via hissar, trappor och rulltrappor till plattformarna som leder till spår 1,2,3 och 4. Gångbron skapar även en ytterligare anslutning mellan östra och västra Alvesta som är till gagn för både boende och besökare.

Samtidigt har en ny parkeringsplats anlagts på området Sjöparken, öster om stationshuset. De nya parkeringarna ska avlasta Alvesta centrum och ge resenärerna möjlighet för långtidsparkering närmre stationen.

Den nya gångbron skapar förutom ökad säkerhet också en förbättrad tillgänglighet till området. Att lätt kunna ta sig till och från tåget gör tågvalet mer attraktivt, något som också gynnar miljön.