Invigning: Ny gatubelysning längs strandpromenaden i Hjortsberga

2 september, under Hjortsberga familjedag, inviger vi den nya gatubelysningen längs strandpromenaden i Hjortsberga. Det är en sträcka på cirka 900 meter som har försetts med nya lampor.

Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Sebastian Olsson inviger slingan och samhällsbyggnadsförvaltningen ordnar tipspromenad.

Tid: Invigningen är kl. 14.00 (Familjedagen pågår kl. 10-14)
Dag:
lördag 2 september
Plats: Hjortsbergaskolans fotbollsplan

Om satsningen

För några år sedan anlade samhällsföreningen i Hjortsberga en strandpromenad längs Sjöatorpasjön. Promenadslinga är populär och används av många i samhället. Föreningen hade önskemål om att få hjälp av kommunen att belysa promenaden. 2023 togs ett gemensamt beslut mellan föreningen och samhällsbyggnadsnämnden i Alvesta kommun att sätta upp belysning.

Belysningen har satts upp under sommaren och har precis blivit klart. 36 stolpar har placerats ut längs strandpromenaden. Sträckan som nu blir belysts är cirka 900 meter och ansluter till gator med befintlig belysning. Belysningen är LED-lampor på 15 W. Dessa kommer vara tända från skymning fram till kl. 23.00 och tändas igen från 05.00 till gryning.

Kontakt

Sara Mattisson, projektledare, samhällsbygggnadsförvaltningen, sara.mattisson@alvesta.se, 0472-152 13