Kultur och fritid, i Alvesta kommun satsar på mer kultur 2015

Kultur och fritid har utvecklat samverkan med Musik Syd under 2015 för att få ut mer kultur i Kommunen. Samarbetet innebär att Kultur och fritid köpt 4 professionella konserter som är starkt subventionerade genom något som kallas Musikriket. Musikriket är att betrakta som ett produktions- och arrangörssamarbete mellan många kommuner i Kronoberg. Fördelen med att samverka med Musik i Syd är att de sprider musik som är fantastisk bra i många olika genrer: världsmusik, folkmusik, klassisk musik, jazz och inte minst Kronobergs egen Kammarorkester Musica Vitae. Genrer och musik som har hög kvalité och som behöver ett lyft i Alvesta. Det är viktigt att erbjuda flera olika konstnärliga uttrycksformer att få plats för att vitalisera och utveckla samhället. Det stärker kulturlivet i Alvesta.

Tankarna med att gå med i Musikriket och Musik i Syd är

• Öka kulturutbudet i Alvesta
  • Ge musik av hög kvalité en arena i Alvesta
  • Alvesta ska ta ett större kliv in i att samverka med professionella aktörer i hela Smålands Regionen
  • Stimulera till lokal arrangörs utveckling

Ett större kulturliv skapar ett attraktivare samhälle!

Kulturen kan blomstra i Alvesta genom att vi bjuder in många fler aktörer att verka här än vi gör nu. Att någon tar initiativen, bjuder in, vill samverka både lokalt, regionalt och nationellt är en nyckelfråga för att vidga kulturlivet, menar Simon Herlitz. Mer kultur i Alvesta skapar i sin tur många synergieffekter för samhället Alvestas utveckling. Kulturarrangemang skapar inte bara upplevelser, utan gemenskap, nya mötesplatser, tankar och nya impulser. Det skapar ett attraktivare samhälle där människor vill bo. Dessutom skapar publika kulturarrangemang ekonomisk tillväxt vilket inte så många tänker på i tider av ekonomisk åtstramning.

Många tror att kultur bara är en kostnadspost i budgeten. Det är fel. Det finns forskning som vederlagt att varje satsad kulturkrona ger 3 kr tillbaka. Framförallt är det fråga om att restaurangbesök, resor och boenden ökar i samband med bra kulturarrangemang, t.ex. en teaterföreställning. Tyrolen är ett strålande exempel i Alvesta på en kulturaktör i Alvesta som skapar stor tillväxt för företag i kommunen genom deras 23 600 besökare per år. Kultur och fritid för samtal idag med Tyrolen om uppdrags samverkan.

Uppdragsarrangörer – i lokal samverkan

Musik i Syds Musikriket möjliggör för varje kommun att arrangera konserterna på sitt sätt utifrån ett uppgjort avtal som både ställer krav men också har friheter.

Alvestas modell är att jobba i stark samverkan lokalt: med kulturföreningar, kulturaktörer och andra förvaltningar i Alvesta kommunen. På uppdrag av kultur och fritid kan här en aktör bliuppdragsarrangör. Artisten, lokal och tidpunkt kommer vi överens om. Villkoren är att arrangöreren jobbar brett i frågan att sprida kulturen till invånarna och i samverkan med Kommunen, Musik i Syd och andra föreningar.

Sedan får uppdragsarrangören skapa arrangemanget med allt vad det innebär av: marknadsföring, annonsering, iordningställande av lokal, mottagande av artister och presskontakter mm.

Fördelen med att skapa samverkan lokalt här i Alvesta är enligt undertecknad att duktiga föreningar och kulturaktörer ofta har en egen trogen publik och en bra lokalkännedom hur man når människorna här. Detta är en förutsättning för att ett evenemang skall lyckas. Om fler aktörer också kan samverka kring ett evenemang en större publik nås. Man kan också få nyfikna kulturintresserade att bredda sitt intresse och göra något som kallas crosscover. En teaterpublik kan bli en operapublik. En publik med stort världsmusik intresse kanske intresserar sig för svensk folkmusik osv. Om flera jobbar sommar korsar man publiken. Större publik uppstår. Och därmed skapas även större möjligheter för kulturlivet att växa.

2015 års uppdragsarrangörer

I år samverkar Kultur och fritid i Alvesta kommun med Alvesta Teaterförening och Musikskolan. Detta är vi mycket glada för!

Bilaga – 2015 års Artister i Alvesta Kommun (bild + text), Mer om arrangörsmodellen Musikriket.

Vänliga hälsningar

Simon Herlitz

Kultur och fritidschef

0472-153 20, simon.herlitz@alvesta.se

Alvesta kommun med cirka 19000 innevånare ligger mitt i en dynamisk del av södra Sverige. En dynamik som även präglar kommunen där ett starkt näringsliv leder till hög sysselsättning samtidigt som den kommunala servicen håller en hög kvalitet.
Alvesta - tillräckligt stort för att låta idéer födas och utvecklas, tillräckligt litet för att alla skall bli sedda.