Ny handelsplats på Spåningslanda i Alvesta

Köpeavtal mellan Alvesta Kommun och Propulus Discount II AB har ingåtts gällande verksamhetsmark på Spåningslanda etapp 3 vid avfarten Lekaryd från riksväg 25. Alvesta Kommun säljer cirka 38 000 kvm fördelat på fyra tomter. Avsikten är att uppföra en handelsplats på marken. Först ut att etablera sig på marken är Jem&Fix och Dollarstore. Förhoppningen är att ha fastigheterna klara till sommaren 2022 då butikerna kan öppna sina butiker.

- Alvesta har länge varit en kommun vi har letat mark för etablering av handel i och vi är nöjda med att vi nu kan välkomna två starka aktörer till Alvesta, säger Carsten Krebs på CT Development. Arbetet med att förstärka området med ytterligare aktörer pågår och vi hoppas att snart kunna återkomma med flera nyheter, fortsätter Carsten Krebs.

- Detta är mycket positivt för Alvesta kommun då vi nu får in nya etableringar med jobb inom handeln säger Per Ribacke ordförande i Kommunstyrelsen i Alvesta kommun. Vi har idag till exempel mycket industrijobb i vår kommun. Detta visar också att vi blivit mer intressanta för externa aktörer både inom näringslivsetableringar och också när det gäller bostäder.

- Det är glädjande att nya handelskedjor etablerar sig i Alvesta och vill vara med i den framgång som hela området blivit. Att det finns ett differentierat näringsliv är viktigt för hela kommunen, säger Thomas Haraldsson, kommunalråd.

- Vi har sett en stor efterfrågan på bostadsmark i Spåningslanda och det är roligt att få ett kvitto på att verksamhetsmarken är lika attraktiv. Vi har jobbat med dem under en längre tid och nu fått ihop detta och jag tror att det här läget är helt rätt för ändamålet säger David Johansson ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden i Alvesta kommun.

- Det känns bra att vi kommit till skott med den här etableringen som vi har jobbat en längre tid med tillsammans med CT Development. Först hade vi mark reserverat på Orrakullen men vi tyckte att detta var ett bättre läge för handeln och presenterade marken för CT Development i somras och sedan har det rullat på bra efter det säger Ola Agermark näringslivsansvarig på Alvesta kommun. Vi har hela tiden haft en bra dialog och ser fram emot ett fortsatt bra samarbete framöver.

Kontaktuppgifter:
Carsten Krebs 0733-11 89 62