Nytt färgglatt och mysigt biblioteksrum

Pressinbjudan: Nyinvigning av Grimslövs bibliotek

Nya mysiga och färgglada miljöer när barnen fick vara med och utforma sitt drömbibliotek. På torsdag nyinvigs Grimslövs bibliotek. Press är välkomna att delta.

Datum: Torsdag den 2 september
Tid:
kl.18.30

Biblioteksrummet på Grimslövs folk- och skolbibliotek har gjorts om inom projektet Kreativa rum. Projektet går ut på att skapa kreativa och läsfrämjande platser på mindre bibliotek för barn och unga.

Kreativa rum är ett projekt där Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg och Hemslöjden i Kronoberg och Blekinge har förändrat rummet på sex bibliotek i Skruv, Hjorthöjden, Markaryd, Hällaryd, Jämshög och Grimslöv. Projektet har genomförts med medel från Kulturrådet, Region Blekinge, Region Kronoberg och medverkande kommuner.

Målet har bland annat varit att involvera den lokala befolkningen, barn och unga och bibliotekspersonalen i ett gemensamt skapande av inspirerande mötesplatser. Detta med hjälp av slöjdens inriktning på material, teknik och hållbarhet. Barnen på Skatelövsskolan har fått vara med och uttrycka sina och idéer och tankar om hur biblioteket ska utformas.

Under invigningen kommer representanter från Hemslöjden i Kronoberg berätta om projektet och det blir även musikunderhållning med Miranda Murre Eriksson. För att säkerställa möjligheten att hålla avstånd har evenemanget begränsat antal platser och föranmälan.

Kontaktpersoner:

Madeleine Lundman, bibliotekarie, Grimslövs bibliotek 0472-155 96