Presstips: Demokrativecka i Alvesta 11-15 oktober

Presstips: Demokrativecka i Alvesta 11-15 oktober

Nästa vecka firar Alvesta kommun att demokratin fyller 100 år. Under veckan ordnas en mängd aktiviteter för att fira och uppmärksamma detta. Veckan invigs 11 oktober av landshövding Maria Arnholm som även gör ett kommunbesök under dagen.

Se hela programmet på Alvesta - Demokrativecka 11-15 oktober 2021. Press är varmt välkomna till alla aktiviteter i programmet.

Förutom aktiviteterna i det publika programmet är press även välkomna till andra aktiviteter som ordnas under veckan. Se nedan. Hör gärna av er om ni vill komma, så kan vi komma överens om tid, plats och andra detaljer.

Invigning och kommunbesök

Måndag 11 oktober - Invigning av demokrativeckan

Landshövding Maria Arnholm och kommunstyrelsens ordförande Per Ribacke inviger demokrativeckan med att knyta band uppe på Hanaslövsbacken. Representanter från Friluftsfrämjandet, Alvesta skid- och orienteringsklubb, samt Alvesta kommun är på plats.

Hållpunkter för landshövdingens kommunbesök (tiderna är ca-tider)

• 9.30 Samling vid parkeringen i Hanaslöv. Vandring mot toppen.
  • 10.15 Invigningstal på Hanslövsbacken
  • 12.00 Företagsbesök Lindberg ägg, Musteryd
  • 14.30 Företagsbesök Wica Cold AB i Vislanda
  • 16.00 Besök på mötesplats för unga, Alvesta Folkets hus. Träffar bland annat Ungdomsråd.

Aktiviteter för barn och unga

Onsdag 13 oktober - Workshop - Barns perspektiv på trafikplanering

Trafikverket håller en workshop för barn för att få deras perspektiv på järnvägsprojekten om triangelspår och mötesspår i Alvesta. Att barn deltar i samhällsplaneringen är viktigt för att kommunen. Deltagandet bidrar till barnens förståelse av samhällsplaneringsfrågor och lär dem om den demokratiska processen.

Grönkullaskolan, årskurs 3
9.30 Lektion om triangelspåret
10.00-11.00 Workshop

Hagaskolan, årskurs 8
13.30 lektion om triangelspåret
14.00-15.00 Workshop

Alvesta - när jag får bestämma

Barn på förskolor ritar under veckan teckningar på temat ”Alvesta - när jag får bestämma” Teckningarna kommer sedan att ställas ut bland annat i skyltfönster.

Josefin Fägerås, kommunikatör

E-post: josefin.fageras@alvesta.se