Pressträff inför Alvesta Folkfest – succén åter för 3:e året i rad

Välkomna till pressträff inför Alvesta folkfest
Tid: Torsdag 31 augusti kl. 11.00-12.00
Plats: Hagaparkens scen i Alvesta

Det drar ihop sig till Alvesta Folkfest i Hagaparken igen! Lördag 9:e kl. 14.00 är det invigning av Folkfesten och sedan brakar det loss.
– Jag är återigen stolt över detta breda framgångsrika samarbete mellan Tyrolen, kommunens förvaltningar och föreningar. Det gör det mer angeläget och ökar kvalitén på evenemanget när så många är med och bidrar säger Simon Herlitz kulturchef.

– Vi på Tyrolen tycker att det känns jätteroligt att vi fått nytt förtroende att arrangera folkfesten igen. Det är fantastiskt att se hur mycket härliga människor som finns i Alvesta och hur många som vill vara med. Det blir bättre och bättre för varje år och vi hoppas att det leder till många spännande samarbeten i framtiden och till att fler vill engagera sig i förenings- och kulturlivet. Årets folkfest kommer att bli den bästa hittills med massa bra musik och spännande programpunkter, det finns något för alla tror jag, säger Jacob Hector, projektledare och ordförande för Tyrolens Vänner.

Inför Alvesta Folkfest vill vi bjuda in till pressträff.
Vid pressträffen den 31 augusti, medverkar ett antal av de personer som jobbar med Alvesta Folkfest från Alvesta kommuns sida.

Jacob Hector, projektledare Alvesta Folkfest, ordförande Tyrolens vänner; Simon Herlitz, kulturchef, kultur och fritidsförvaltningen; Gunilla Kaij- Bevheden, förvaltningschef IFO; Mats Hoppe, förvaltningschef omsorgsförvaltningen; Andreas Nilsson, fritidsgårdschef; P-O Hjälmefjord, integrationssamordnare IFO; Ferench Warga, konsulent, Hagaskolan; Martin Dahl, fältassistent, Kultur och fritidsförvaltningen; Susanne Ek Lund, anhörigsamordnare, Omsorgsförvaltningen; Emma Svensson, vårdare, omsorgsförvaltningen.

Kort om årets upplaga av Alvesta Folkfest

På uppdrag av kultur och fritidsförvaltningen och finansiering från Kommunstyrelsen, genomför kommunens samtliga förvaltningar i samverkan Tyrolens Vänner och ca 25 föreningar denna folkfest. I år med toppartister som: Viktoria Tolstoy, Adam Tensta och nycirkusgruppen Tin Can Company.

Nytt i år är också att omsorgsförvaltningen deltar i samarbetet. De har tillfört och jobbat hårt för att öka tillgänglighet och deltagande för dem med både psykiskt och fysiskt funktionshinder och äldre invånare. - Det känns kul att Alvesta går i bräschen i tillgänglighetsfrågan i en festival. Det är en viktig fråga i kulturlivet inte bara i kommunen utan också i regionen, berättar KulturchefSimon Herlitz.Det känns också extra kul att ett flertal föreningar och kulturaktörer arrangerar egna arrangemang.

Projektledning står återigen Tyrolen för, med Jacob Hector i spetsen som projektledare. Han är en kreativ kraft som kan kombinera bra lyssnande med en unik integritet och kreativitet som gör att han med sin personal alltid skapar något unikt, säreget och överraskande berättar Simon Herlitz.

Kontaktinformation för pressträff

Simon Herlitz, Kulturchef, tfn. 0472-153 20
Jacob Hector, Projektledare Alvesta Folkfest, Tfn. 0738 - 358 094
Jonas Tenje, kommunikatör, 0472 151 92

____

Artister och medverkande

Viktoria Tolstoy - Hennes röst utmärker sig – dynamisk, vibrerande och jordnära. Jazzsverige lovsjunger hennes förmåga att behärska olika nyanser och stilar. Hon gör succé på skiva, tv och turnéer i Skandinavien, Europa och hela världen! Viktoria besöker Alvesta i sällskap av Krister Jonsson – en oförställd gitarrist med känsla för både det finstämda och det sträva. Två fenomenala musiker som tänjer på gränserna och skapar ett unikt sound.

Adam Tensta - En av landets främsta Hip Hop artister kommer till Alvesta! Kom och lyssna och njut till artisten som slog Sverige med häpnad för 10-år sedan med låten My Cool som blev en av 2007 års största hits! Sen dess har mycket hänt och han har bl.a. varit förband till Rihanna, Jay-Z & Akon och vunnit många utmärkelser och släppt massa grym musik. Nu är det dags för Alvesta att få se Adam Tensta på scen!

Tin Can Company - är en nycirkus duo från Danmark som bjuder på fantastisk akrobatik och mycket humor. De har turnerat flitigt över världen och fångar publiken överallt med sin ordlösa cirkus som älskas av både stora och små barn.

Tess & the Jazz Cats - Swingjazz av toppklass från Stockholm. Detta band har vi bokat in i samarbete med Alvesta Jazz & Blues och de kommer att bjuda på ett kort smakprov i Hagaparken och sedan blir det en helkväll i Kulturkällaren efter att folkfesten slutar kl. 19.00

Sway Band - Detta band består av två syriska musiker och en svensk trumslagare som möttes i Småland för ett år sedan. De bjuder på modern, traditionell & romantisk arabisk musik med buzuki, gitarr & trummor.

Opera Live från Metropolitan i Newyork - Alvesta Teaterförening och Kulturens Hus kommer att arrangera Opera Live på Bio efter folkfesten. Kl. 19.00 öppnar de upp och visar klassikern Carmen live från Metropolitan i New York på biografen i Kulturens Hus. Denna programpunkt är dock inte avgiftsfri.

Fler inbokade artister: Hanna Göthberg, Skatelövs Spelmanslag, Rösträtt, Musikskolans sommarjobbare m.fl.

Pressinformation och pressbilder: Jacob Hector, projektledare och ordförande för Tyrolens Vänner, 0738-358 094 info@tyrolen.se

Alvesta kommun med nära 20 000 invånare ligger mitt i en dynamisk del av södra Sverige. En dynamik som även präglar kommunen där ett starkt näringsliv leder till hög sysselsättning samtidigt som den kommunala servicen håller en hög kvalitet. Alvesta kommun, södra Sveriges mittpunkt.