​Sagonamn för nytt bostadsområde i Sagobygden

Alvesta kommun har haft en omröstningstävling för namnen till gatorna i de nya bostadsområdena i Lekaryd. Det vinnande förslaget blev Trollvägen och Sägenvägen som fick 45 % av totalt 137 röster. Inspirationen till namnen kommer från Sagobygdens sägen om trollkärringen Hanslakittan som sägs bo på Hanaslövsberget.

”Det är kul att det vinnande förslaget uppmärksammar Sagobygden, som är ett värdefullt immateriellt kulturarv för Kronoberg. Det kanske är någonting vi kan jobba vidare ännu mer i utvecklingen av Hanaslöv som friluftsområde”, säger David Johansson, Samhällsbyggnadsnämndens ordförande.

Utbyggnaden av gata och VA till det första bostadsområdet pågår för fullt. Intresset är stort och flera tomter har redan sålts och reserverats.

”Utbyggnaden går enligt plan och vi bör kunna se bostadsbyggnation efter sommarmånaderna”, säger Magnus Wigren, förvaltningschef för Samhällsbyggnadsförvaltningen.

Närheten till Hanaslövs friluftsanläggning kan vara en av anledningarna till att människor söker bostadstomt här. Med rådande restriktioner har närheten till Hanaslöv varit oerhört viktig. Det har inneburit att många kunnat ägna sig åt vintersport och friluftsliv med bra utbud utan att behöva åka särskilt långt.

”Närheten till en friluftsanläggning är tilltalande för många. Hanaslöv är viktigt för Alvesta och är en regional målpunkt, vilket inte minst visat sig i dessa tider”, säger David Johansson, Samhällsbyggnadsnämndens ordförande.

David Johansson, Samhällsbyggnadsnämndens ordförande.
Magnus Wigren, förvaltningschef för Samhällsbyggnadsförvaltningen
Jonas Tenje, presskontakt 0472 151 92