Sammanfattande omdömet om företagsklimatet i kommunen har förbättrats

Sammanfattande omdömet om företagsklimatet i kommunen har förbättrats

I den årliga attitydundersökningen från Svenskt Näringsliv om företagsklimatet i Sveriges kommuner går Alvesta framåt med ett mycket förbättrat sammanfattande omdöme och kommunen är nu näst bäst i Kronoberg.
På frågorna i undersökningen så är det några små förändringar till både det bättre och sämre. Kommunen får bland annat bättre betyg för konkurrens med näringslivet men sämre för upphandling jämfört med förra året. Alvesta ökar sitt sammanfattande omdöme om företagsklimatet för femte året i rad och i år från 3,62 till 3,75(Sverigesnittet 3,43) och klättar från plats 3 till plats 2 i länet efter Markaryd.

- Det är glädjande att vi ökar vårt sammanfattande omdöme för femte året i rad vilket visar på ett långsiktigt och bra arbete. Extra roligt är det att kunna göra det under ett år av pandemi som gjort att vi fått tänka om och möta vårt näringsliv på andra sätt än vi brukat göra. Vi fortsätter att hålla en hög nivå på vår service till näringslivet vilket också andra undersökningar visar säger Per Ribacke kommunstyrelsens ordförande i Alvesta.

- Jag är glad och stolt över det arbete som görs tillsammans för att skapa ett positivt klimat och en attraktiv kommun att leva, bo och verka i. Det är ett långsiktigt och målmedvetet arbete som idag gett det bästa sammanfattande omdömet någonsin. Vi är dock medvetna om att allt inte är prickfritt och kommer fortsätta förbättra oss på olika sätt. Ett livskraftigt näringsliv är en grundförutsättning för en tillväxtkommun säger Thomas Haraldsson vice ordförande i kommunstyrelsen i Alvesta

-Det är oerhört glädjande att Alvesta kommun återigen förbättrar sig i vårt samarbete med näringslivet! Att vi har en hög tillväxt och många framgångsrika företag är en förutsättning för att kommunen ska fortsätta att utvecklas och vara en attraktiv kommun att leva, bo och verka i. Nu har vi energi att fortsätta vårt framgångsrika arbete med att skapa tillit genom dialog mellan kommun och företagen, säger Camilla Holmqvist kommunchef i Alvesta.

-Som alltid när det gäller Med en förbättring fem år i rad så ger det en bekräftelse på att vi tillsammans med våra duktiga företagare i kommunen tar kliv framåt och utvecklar vårt samarbete med dem och vår service till dem. Ett sådant exempel är VD-rådet som vi startade upp i höstas. Flera undersökningar som småföretagarindex som kom här om veckan och kvalitetsundersökningen Insikt visar också att vi förbättrar oss och tar kliv framåt. De visar att vi är på rätt väg men vi måste vara ödmjuka för att detta är ett långsiktigt arbete och inte minst nu med den svåra situation som fortfarande råder i näringslivet i och med corona-pandemin säger Ola Agermark näringslivsansvarig på Alvesta Kommun.

För mer information kring företagsklimatet se https://www.foretagsklimat.se/

Kontakt:

Per Ribacke, kommunalråd 0472-15015