Sammanfattning efter möte med Riksrevisionen

Riksrevisionen gästade tisdagen den 28 maj Alvesta Kommun för att bilda en uppfattning om olika frågor rörande flyktingmottagande. Frågorna rörde allt från det statliga ersättningssystemets konstruktion, finansiering av mottagande till samverkan mellan kommunen, Länsstyrelsen, Arbetsförmedlingen och Migrationsverket.

Under en dryg timme fick Alvesta kommun möjlighet att framföra sina synpunkter inom olika problemområden. Diskussionen fokuserade på den kraftiga snedvridningen av ekonomiska ersättningar och sociala förhållanden som kommunerna med mottagningsenheter ställs inför. Framförallt belystes de ekonomiska svårigheter kommunen ställs inför när etableringsstödet övergår till försörjningsstöd. Detta drabbar den kommunala ekonomin hårt i tider då stora besparingar måste till för att hålla kommunens ekonomi i balans.

Förutom påfrestad ekonomi uppstår problem när Arbetsförmedlingen inte lyckas verkställa kommunplaceringar för de som bor på anläggningar och som fått uppehållstillstånd men som inte fått kommunplacering. Det handlar om bostäder, skolverksamhet, sjukvård och arbetstillfällen som lägger ytterligare börda på kommunens redan hårt ansträngda åtagande.

Alvesta kommun upplevde att Riksrevisionens tjänstemän med stort intresse tog del av kommunens synpunkter och att vi genom Riksrevisionen kan höja medvetenheten om Alvesta kommuns problemställningar.

Riksrevisionen ägnar ett par dagar åt intervjuer med berörda inom länet. Efter besöket i Alvesta väntade liknande möten med Växjö kommun, Länsstyrelsen och flyktingsamordnare i länets samtliga kommuner.

Alvesta kommuns representerades av kommunalråden Mats Johnsson och Lars-Olof Franzén, ordförande nämnden för individ- och familjeomsorg Jimmy Hammarström, kommunchef Johan Eriksson och enhetschef IFO Försörjningsstöd Maria Gabrielsson. Riksrevisionen representerades av Emil Plisch och Alica Selmanovic.
Mats Johnsson
Kommunalråd Alvesta kommun
Tel. 0472-150 70
E-post: mats.johnsson@alvesta.se

Alvesta kommun med cirka 19000 innevånare ligger mitt i en dynamisk del av södra Sverige. En dynamik som även präglar kommunen där ett starkt näringsliv leder till hög sysselsättning samtidigt som den kommunala servicen håller en hög kvalitet.
Alvesta - tillräckligt stort för att låta idéer födas och utvecklas, tillräckligt litet för att alla skall bli sedda.