Tennisen har en framtid i Alvesta kommun

Välkommen på presskonferens onsdag 9 december, kl 9:00 - 10:00 i Alvesta Tennisklubb, Virdavallen.

Som ett led i den pågående upprustningen av kommunens fritidsanläggningar får Alvesta tennishall på Virdavallen en nödvändig uppfräschning. Den gamla slitna filtmattan från 1980 talet har ersatts av Greenset som är ett plexipaveliknande underlag. Greenset är toppmodernt och används av många storklubbar och i tävlingar världen över.

Förutom detta har anläggningen fått ny och mer effektiv belysning, uppfräschade duschrum och sidoutrymmen samt ett nytt webbaserat bokningssystem där nu fler tider görs tillgängliga för alla som är spelsugna. Det är dessutom lättare att boka.

Unik samverkan mellan Alvesta kommun och Alvesta Tennisklubb

Simon Herlitz, kultur- och fritidschef och Ulric Wilhelmsson, ordföranden i Alvesta tennisklubb, är mycket stolta över att kunna presentera en ny uppfräschad anläggning som kommer innebära nya möjligheter för alla tennissugna alvestabor.

- Jag är verkligen imponerad av ATK:s fantastiska förmåga att samarbeta med högt engagemang, stor genorositet och målmedvetenhet. Utan detta samarbete hade vi aldrig fått i hamn denna satsning säger Simon Herlitz.

- Dialogen inleddes redan i december 2014 och nu 1 år senare är vi här. Medlemmar och styrelse har verkligen gett allt för att detta skall bli bra med många ideella timmar i arbetsinsats, säger Ulric Wilhelmsson.

Långsiktighet bakgrund till satsningen

Totalt kostar investeringen 1,5 miljoner för Alvesta kommun och delar har finansierats av investeringsstöd från Smålandsidrotten. Utöver detta har Alvesta Tennisklubb finanserat ett nytt webbaserat bokningssystem och bidragit med mängder av ideella arbetstimmar.

Kvalitetshöjning i kombination med bättre ekonomi och kvalité i att driva anläggningen långsiktigt har varit några av motiven till projektet. Det har också skapats ett nytt driftavtal där Alvesta Tennisklubb bland annat tar ansvar för den dagliga skötseln, bokningssystemet och kommunikationen med alla som vill spela. Alvesta kommun har kvar själva anläggnings- och ägaransvaret och har en årlig översyn tillsammans med Alvesta Tennisklubb.

Officiell invigning och första tävlingen

Tack vara välfungerande projektledning och ett bra samarbete mellan entreprenörer, Alvesta Tennisklubb och Alvesta kommun har byggprojekttiden där banorna varit stängda minimerats till drygt 5 veckor. 15 november stängdes hallen och 27 december planeras den öppnas med Skinkdubbeln – tennisklubbens egen tävling.

Den 23 januari planeras en officiell invigning. Förut en glädjefylld invigningsstund bjuds det på världstennis från några av våra forna tennisvärldsstjärnor från Småland.

Välkomna på presskonferens den 9 december kl 9:00 - 10:00, Alvesta Tennisklubb, Virdavallen, hälsar:

Simon Herlitz avdelningschef kultur och fritid,
Ulric Wilhelmsson ordf Alvesta Tennisklubb
Ulf Gustensson styrelsen Alvesta Tennisklubb

Alvesta kommun med nära 20 000 invånare ligger mitt i en dynamisk del av södra Sverige. En dynamik som även präglar kommunen där ett starkt näringsliv leder till hög sysselsättning samtidigt som den kommunala servicen håller en hög kvalitet. Alvesta kommun, södra Sveriges mittpunkt.