Älvsbyhus har varit Sveriges största småhustillverkare 23 år i följd

Älvsbyhus är Sveriges största småhustillverkare för 23:e året i följd!

2022 har varit ett oroligt år inom byggbranschen. Under hösten bromsade marknaden ytterligare då elpriser, inflation och matpriser skenade. Men trots en orolig marknad har Älvsbyhus stått stadigt. När Byggfaktas statistik för 2022 presenterades i början av januari visade siffrorna att Älvsbyhus för 23:e året i följd är Sveriges största småhustillverkare och att man ytterligare ökat avståndet till övriga branschen.

Historien om Älvsbyhus började redan 1944 då bolaget grundades som en snickerifabrik strax utanför Piteå under namnet Norrfjärdens Träförädling. Idag drivs bolaget av tredje generationen Johansson och är en nordisk koncern med verksamhet i Sverige, Norge och Finland.

- Älvsbyhus har sedan starten byggt och levererat fler än 45 000 småhus till förväntansfulla husbyggare runt om i Norden och jag är stolt över att vårt företag har varit svenska folkets favorithus under så många år! Det tillsammans med att vi fått, och fortfarande får, höga betyg och fina utmärkelser från våra nöjda kunder gör mig extra glad, berättar vd Kent Johansson.

2021 och 2022 var speciella år för småhusbranschen, det rådde högtryck på marknaden och många ville till följd av pandemin flytta ut ur storstaden. Första månaderna av 2022 var positiva men så kom kriget i Ukraina och den då fortfarande heta nyproduktionsmarknaden tog ett steg tillbaka. Under hösten bromsade marknaden ytterligare då elpriser, inflation och matpriser skenade. Men trots en orolig marknad har Älvsbyhus stått stadigt.

- Jag tror att det är en kombination av att vi garanterar ett fast pris samt att vi erbjuder marknadens bästa betalningsvillkor där du inte betalar en krona för ditt hus förrän det är inflyttningsklart och slutbesiktningen är godkänd. Det är vi ensamma om bland alla svenska hustillverkare. Du får mycket hus för pengarna när du väljer Älvsbyhus och det är nog tack vare allt detta som Älvsbyhus fortsatt behåller marknadsandelar som Sveriges största småhustillverkare, avslutar Kent Johansson.

Regioner

Älvsbyhus är en internationell koncern med verksamhet i Sverige, Finland och Norge. Bolaget bildades 1944 som Norrfjärdens Träförädling. Verksamheten utvecklades och 1960 sattes det första Älvsbyhuset upp. Nu har över 44000 hus levererats till kunder i Sverige, Finland och Norge. Bolaget har tre fabriker, två i Sverige och en i Finland. Bolaget leds av tredje generationen av familjen Johansson, sonsönerna Kent och Stefan Johansson är VD respektive vice VD/byggchef.