För femte året i följd ligger Älvsbyhus på topp tre när det kommer till nöjda kunder

Älvsbyhus levererar på topp i kundnöjdhet

Reslutatet av 2022 års NKI (Nöjd-Kund-Index) visar att Älvsbyhus för femte året i följd placerar sig på pallplats. Detta innebär att familjeföretaget från Norrbotten placerat sig på topp tre vid samtliga NKI-undersökningar sedan starten 2017.

Idag presenterar Prognoscentret vilka småhustillverkare i landet som hade de nöjdaste kunderna under 2022 och Älvsbyhus NKI-siffror placerar företaget på en delad tredje plats tillsammans med småländska Smålandsvillan. Detta betyder att Älvsbyhus sedan NKI-undersökningarnas start inom småhusbranschen har legat stadigt i toppen.

– 100% pallplats! Det känns fantastiskt roligt att vi har legat på topp och tagit pallplats vartenda år och då har vi varit med sedan Prognoscentret startade denna undersökning för fem år sedan. Jag är stolt över hela vår organisation, det är vårt gemensamma arbete som genererar nöjda kunder. Nu fortsätter vi jobba hårt med att bli ännu bättre och få ännu nöjdare kunder under 2023!

Prognoscentrets NKI-undersökning har genomförts i samarbete med branschens aktörer och bygger på cirka 14 000 svar från köpare av nyproducerade bostäder och småhus under 2022. Undersökningen omfattar cirka 65 företag. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex.

NKI är en sammanvägning av tre frågor som besvaras på en tio-gradig skala. Resultatet omräknas till ett index mellan 0 och 100. Värden mellan 65 och 75 innebär medelgod kundnöjdhet.

Älvsbyhus är en internationell koncern med verksamhet i Sverige, Finland och Norge. Bolaget bildades 1944 som Norrfjärdens Träförädling. Verksamheten utvecklades och 1960 sattes det första Älvsbyhuset upp. Nu har över 45000 hus levererats till kunder i Sverige, Finland och Norge. Bolaget har tre fabriker, två i Sverige och en i Finland. Bolaget leds av tredje generationen av familjen Johansson, sonsönerna Kent och Stefan Johansson är VD respektive vice VD/byggchef.

Hanna Öhman

Presskontakt Marknadsansvarig 073-183 68 55