Varför du bör läsa fondbolagets faktablad

Är du intresserad av att investera i fonder men vet inte vilken av alla olika fonder du ska välja? Alla som är intresserad av att börja spara i fonder ska enligt lag erbjudas ett fondfaktablad. Fondfaktabladet ger en överblick över den mest väsentliga informationen när du ska välja en fond.

Faktabladets innehåll

Alla fondfaktablad är högst två sidor långa och är skrivna enligt samma modell för att göra det enkelt att jämföra fonder från olika länder och från olika fondbolag mot varandra. Fondfaktabladen hittar man på fondbolagets hemsida alternativt hos den bank eller finansiellt institut man investerar hos. Fondfaktabladet ska ge dig uppgifter om fondens:

Mål och placeringsinriktning

I det första stycket av fondfaktabladet beskrivs vilken typ av fond det är, hur den förvaltas, vilken investeringsstrategi man har och vilka mål man har med fonden. Det är en övergripande beskrivning av hur ens investeringar ska förvaltas så att du ska kunna bilda dig en tydlig första uppfattning om fonden.

Risk och avkastningsprofil

Alla fonder behöver redovisa ett mått på sambandet mellan risk och möjlig avkastning vid en investering i fonden. Skalan som används är 1-7, där 7 innebär högst risk och högst möjlig avkastning och 1 innebär lägst risk och lägsta förväntad avkastning. Ens risk och avkastningsnivå baseras på hur fondens värde har förändrats de senaste fem åren. Det är viktigt att komma ihåg att låg risk inte innebär att fonden är riskfri. Fonden kan med tiden flytta sig, både till höger och vänster, på skalan. Det beror på att risk och avkastningsvärdet baseras på historisk data som inte är någon garanti för framtida risker och avkastning.

Avgifter

Efter risk och avkastningsprofilen redovisas avgiften för fonden, dels som en tabell men även i en förklarande text. Avgiften kan både vara en årlig procentavgift och/eller prestationsbaserad. Den årliga fasta avgiften visar hur mycket du kommer att betala för förvaltning, administration, marknadsföring och andra kostnader för fonden. I den årliga avgiften ingår dock inte rörliga kostnader för handel med värdepapper (courtage). Avgiften kan variera något från år till år. Om fonden har en prestationsbaserade avgift används den när fonden presterar bättre än sitt jämförelseindex. I fondbestämmelserna står det vilka regler som gäller för att en fond ska kunna ta ut en prestationsbaserad avgift. Under kategorin avgifter redovisas även om fonden tar ut någon avgift för insättning och uttag.

Historisk avkastning

Den historiska avkastningen presenteras som ett stapeldiagram med den årliga avkastningen för varje år de senaste 10 åren eller sedan fonden startades om den enbart funnits kortare tid. Fondens resultat är beräknat efter avdrag för den årliga avgiften och prestationsbaserad avgift. Det är viktigt att komma ihåg att tidigare resultat inte är någon garanti för framtida resultat i fonden.

Praktisk information

Under praktisk information hittar man uppgifter om förvaringsinstitutet, revisorer och vart man kan hitta mer information om fonden. För dom som vill läsa utförligare information om fonden finns det en informationsbroschyr och årsberättelse samt halvårsredogörelse på fondbolagets hemsida.

• bank