Memory Lane

Appen som stimulerar minnet för personer med demenssjukdom

När någon drabbas av en demenssjukdom försvinner minnet ofta bit för bit. Men hos många finns upplevelser från barndomen och uppväxten länge kvar. Appen Memory Lane bygger på att ge den demenssjuke möjligheten att uppleva lyckliga stunder från när personen var frisk och aktiv med hjälp av fotografier.

I appen gäller det att försöka para ihop en text och ljudklipp med en bild från sin telefon. Det är ett utmärkt hjälpmedel för att träna minnet bland de som nyligen har fått sin diagnos. Studier har visat att kognitiv träning håller hjärnan aktiv och ökar uppmärksamheten hos äldre med minnesstörningar.

Memory Lane är framtagen av systrarna Pia Bergler och Annelie Möller som jobbar inom äldrevården, tillsammans med Magnus Ersbacken, som såg behovet av värdefullt verktyg för äldre som väcker minnen från förr och bjuder in till samtal.

- Memory Lane ger den demensdrabbade personen och sin anhöriga en trevlig och rolig stund tillsammans. Med egna bilder, text och tal går minnena rakt in i hjärtat. Att dessutom kunna bidra till forskningen kring demenssjukdomar är fantastiskt givande, säger Magnus.

Memory Lane finns att ladda ner i App Store och Google Play för 99kr. När man laddar ner appen skänker man 30 kr till Alzheimerfonden, en insamlingsorganisation som samlar in och delar ut pengar till forskningen för att kunna förebygga och bekämpa demenssjukdomar.

Kontakt:
Magnus Ersbacken
itiden@gmail.com
0736 5634 99s

Kategorier

Alzheimerfonden är den insamlingsorganisation i Sverige som bidrar allra mest till forskningen kring demenssjukdomar. Ett vetenskapligt råd, lett av några av Sveriges främsta forskare, granskar alla forskningsansökningar och väljer ut de mest lovande projekten för beslut av Alzheimerfondens styrelse. De flesta rör Alzheimers sjukdom, men vi stöder även forskning kring andra typer av demenssjukdomar. Stora framsteg har på senare tid gjorts inom forskningen, men mer resurser behövs för att få fram botemedel och bromsmedicin. Alzheimerfonden ger också stöd till projekt som kan göra det lättare för drabbade och anhöriga att leva med sjukdomen.

Liselotte Jansson

Presskontakt Generalsekreterare +46 (0)70-481 70 43

Hedvig Spångmark

Presskontakt Kommunikatör +46 (0)76-142 06 93

Bara forskning kan stoppa Alzheimers sjukdom

Alzheimerfonden är en insamlingsorganisation som är en av de viktigaste bidragsgivarna till forskningen kring demenssjukdomar. Ett vetenskapligt råd, lett av några av Sveriges främsta forskare, granskar alla forskningsansökningar och väljer ut de mest lovande projekten för beslut av Alzheimerfondens styrelse. De flesta rör Alzheimers sjukdom, men vi stöder även forskning kring andra typer av demenssjukdomar. Stora framsteg har på senare tid gjorts inom forskningen, men mer resurser behövs för att få fram botemedel och bromsmedicin. Alzheimerfonden ger också stöd till projekt som kan göra det lättare för drabbade och anhöriga att leva med sjukdomen.

Alzheimerfonden har insamlingskonton
BG 901-1198, PG 90 11 19-8