Amazon byter påsar i plast mot återvinningsbara papperspåsar och pappkuvert i Sverige

• Amazon slutar packa produkter i engångsplastpåsar i det egna svenska distributionsledet och går över till papperspåsar och pappkuvert för produkter som säljs via Amazon samt tredjepartssäljare som använder Fulfilment by Amazon.
  • Sedan 2015 har Amazon minskat mängden emballage med motsvarande två miljarder lådor globalt genom att optimera förpackningen av populära produkter.

Amazon tillkännager idag att företaget slutat använda engångsplastpåsar i den svenska distributionskedjan. Det inkluderar både produkter som säljs direkt av Amazon och av tredjepartssäljare som använder sig av Fulfilment by Amazon (FBA). Istället levereras produkter i papperspåsar och pappkuvert som består av en högre andel återvunnet material och är enkla att återvinna. De ger också än lägre totalvolym att transportera än traditionella pappkartonger, även om dessa kommer att fortsätta användas till större produkter och beställningar.

Beslutet att gå över till papperspåsar och pappkuvert är ett led i ett pågående arbete mot mer hållbara förpackningar inom Amazon. Sedan 2015 har företaget minskat den totala vikten på emballage per leverans med mer än 36 procent och därigenom reducerat mängden använt förpackningsmaterial med mer än en miljon ton – motsvarande omkring två miljarder pappkartonger.

- Vi har gjort förändringar som gjort det möjligt för oss att ta bort engångsplastpåsar i Sverige. Våra kunder märker redan av fler leveranser med återvinningsbara papperspåsar och pappkuvert, och vi kommer fortsätta att innovera och hitta sätt att använda mer hållbara förpackningar, säger Gulfem Toygar.

En studie[1] utförd av Oliver Wyman och Logistic Advisory Experts (LAE) vid Universität St. Gallen visar att e-handel genererar mellan 1,5 och 2,9 gånger lägre utsläpp av växthusgaser än traditionell fysisk handel, medräknat returer. Samtidigt leder e-handel också till mindre trafik, mellan fyra till nio gånger lägre trafik beroende på område – i stadsmiljö beräknas leveranser från e-handel bara utgöra 0,5 procent av den totala trafiken.

Amazon är medgrundare till The Climate Pledge – en överenskommelse om att nå nettonollutsläpp av koldioxid till 2040 och var det första företaget som skrev under. Som en del av arbetet har Amazon satt upp ett delmål om att nå 100 procent förnybar energi i hela verksamheten till år 2025 och bland annat beställt fler än 100 000 eldrivna leveransfordon.

För mer information, vänligen kontakta:
Kommunikationsbyrån BCW Stockholm
amazon.sweden@bcw-global.com