Så shoppades det under Sveriges första Prime Day

Svenska Prime-medlemmar var med om sin första Prime Day – Amazon devices, Finish diskmaskinsrengöring och Lindt-choklad var några av storsäljarna

Globalt köpte Prime-medlemmar över 300 miljoner produkter under Prime Day 2022, vilket gjorde årets event till det största Prime Day-eventet i Amazons historia. Det innebar även stora besparingar för kunderna - Prime-medlemmar världen över sparade hela 1,7 miljarder amerikanska dollar, mer än något annat Prime Day-event.

För första gången någonsin kunde svenska kunder ta del av Prime Day-erbjudanden på svenska och internationella varumärken. Listan över populära produktkategorier toppades av Bygg, El & Verktyg, följt av Apotek, Elektronik, Leksaker, PC och Skönhet. Bästsäljande produkter inkluderade allt från Amazon Echo Dot (internationell version) och helt nya Kindle Paperwhite till Finish Diskmaskinsrengöring och Lindt chokladpraliner.

Prime Day 2022 levererade också den största tvådagarsperioden för Amazons säljpartners – varav de flesta är små och medelstora företag. Kunder stöttade småföretag under den tre veckor långa uppladdnignen inför Prime Day, vilket resulterade i 100 miljoner sålda produkter och mer än tre miljarder amerikanska dollar till småföretag.

“Prime Day är ett firande av våra Prime-medlemmar, som ser fram emot det här eventet varje år. Vi är fantastiskt glada att ha levererat det första Prime Day-eventet någonsin till våra svenska kunder, och märker att många uppskattar besparingarna lagom till sommarledigheten.”, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon.

Globala och svenska shoppingtrender under Amazons shoppingevent Prime Day inkluderar:

Globala Prime Day-trender

• Prime-medlemmar över hela världen köpte mer än 100 000 produkter i minuten under årets Prime Day-event
  • Några av de bästsäljande kategorierna i världen under årets Prime Day var Amazon devices, Elektronik, och Hem
  • Prime-medlemmar världen över shoppade som mest mellan 18:00-19:00 svensk tid på tisdagen 12 juli under Prime Day

Prime Day-bästsäljare i Sverige