Ny energimätare ersätter vår trotjänare

Ny energimätare ersätter vår trotjänare

Vi lanserar nu en ny smart energimätare av kombityp för de allra flesta applikationer. Mätaren Qalcosonic E3 ersätter vår tidigare mätare Ambiductor HEAT 1.

Qalcosonic E3 finns från DN15 upp till DN100 och kan beställas av Ambiductor eller direkt i Dahls eshop.

Utökad kapacitet för kommunikation

Qalcosonic E3 tillhör en helt ny generation mätare från Axioma i Litauen. Den har utökad kapacitet för kommunikation och kan samtidigt stödja M-bus, wireless M-bus med ytterligare plats för kommunikation. Till mätaren finns även LoRaWAN, Modbus, BACnet och snart även NB-IoT. Med alla dessa optioner skall kommunikationsvalet inte behöva påverka valet av mätare.

Konfigurerbar vid driftsättning

Den kan mäta både kyla och värme. När man driftsätter mätaren kan man ställa olika parametrar så montage på framledning och retur samt positiv och negativ energi kan beslutas när man ska sätta in mätaren. Efter driftsättning låses detta för att följa MID-direktivet.