Triathleten Patrik Nilsson och Suunto i nytt samarbete: ”Suunto kommer ta mig till en pallplats”

I många år har finländska Suunto varit banbrytande när det gäller utformning och innovation av sportklockor som används av äventyrare världen över. Den nya stjärnan på Suunto-himlen är triathleten Patrik Nilsson som inleder ett samarbete med klockföretaget inför 2016.

Suuntos nya ambassadör Patrik Nilsson, 23, blev i år förste svensk på herrsidan att vinna Ironman i Kalmar. Han slog därmed svenskt rekord med en tid på 8.08.05. På Suunto ser man fram emot samarbetet med triathleten.

– Patrik Nilsson är en perfekt ambassadör för Suunto och den inriktning som vi strävar mot. Suunto är ett kompromisslöst varumärke där prestanda och kvalitet är primära nyckelfaktorer. Under en kort period har Patrik utvecklats till en triathlet i världsklass och tagit respektfulla skalper utomlands och i Sverige på Ironman-distansen, säger Mikael Frölich, Sälj- och marknadschef på Suunto.

Patrik själv är också nöjd med samarbetet och är sedan tidigare en van användare av Suuntos klockor.
– Jag har valt att träna och tävla med Suunto då de är världsledande på sportklockor för friluftsliv, triathlon och löpning. Jag har haft möjlighet att redan testa ett antal av Suuntos klockor och vet vad de kan hjälpa mig med.

Att tillfredsställa en högpresterande triathlet är inte det lättaste, menar Patrik, eftersom det ställer mycket höga krav på utrustningen.
– Det är ingen tvekan om att Suunto tillverkar klockor som kommer sitta på min handled under Ironman Hawaii och hjälpa mig till en pallplats. De gör klockor som tar fram det bästa hos mig som atlet.

• triathlet
  • triathlon