Kina: ​  Fem kvinnorättsaktivister släppta mot borgen

Kina: ​ Fem kvinnorättsaktivister släppta mot borgen

De fem kvinnor som greps för att de planerade att starta en kampanj mot sexuella trakasserier, på internationella kvinnodagen den 8 mars, är nu släppta mot borgen. Amnesty International välkomnar att de släppts mot borgen men kräver att samtliga åtal mot kvinnorna läggs ned.

- Beskedet att alla fem kvinnorna släppts är ett uppmuntrande genombrott, säger William Nee, Amnesty Internationals Kinaexpert.

- Myndigheterna måste nu fullfölja detta genom att lägga ned samtliga åtal mot kvinnorna.

De fem unga aktivisterna: Wei Tingting, Wang Man, Wu Rongrong, Li Tingting och Zheng Churan, är medlemmar i organisationen "China's Women's Rights Action Group". De hade gjort klistermärken med slogans som:" Stoppa sexuella trakasserier - lämna oss i fred" och "Polisen - grip dem som begår sexuella trakasserier!". Deras plan var att distribuera klistermärkena på den internationella kvinnodagen.

Kvinnorna greps av polisen den 7 mars och åtalades för att ha "muckat gräl och provocerat fram bråk", maxstraffet för dessa brott är fem års fängelse. Polisen föreslog senare att åklagarna skulle ändra åtalet till "störande av allmän ordning", ett brott med en lägre straffsats.

Enligt kinesisk lag kan personer som släppts mot borgen få åtalet hävt, under förutsättning att de inte begår nya lagbrott, de kommer dock att hållas under sträng polisbevakning.

- Kvinnorättsaktivister måste vara fria att kämpa för mänskliga rättigheter utan att behöva vara rädda för trakasserier eller hot om att fängslas på nytt. Men i dagens Kina är människorättsaktivister ständigt övervakade och de trakasseras och förföljs, säger William Nee.

PRESSKONTOR

Presskontakt MEDIA/JOURNALISTER 0704330916

För mänskliga rättigheter världen över

Amnesty International är en oberoende internationell organisation som arbetar för att mänskliga rättigheter ska gälla alla, nu och i framtiden. Genom att avslöja kränkningar och skapa uppmärksamhet och opinion sätter vi press på regeringar och makthavare runt om i världen.

Amnesty International Sverige
Alsnögatan 11, Box 4719