Arvidsjaurs kommun prisas i trafiksäkerhetstävlingen Guldtriangeln

Trafiksäkerhetstävlingen Guldtriangeln är avgjord och på en delad första plats finns Arvidsjaurs kommun. Det vinnande bidraget kommer från Arvidsjaurs Barn- och ungdomsnämnd som använt sig av det högteknologiska systemet Amparo SeeMe för att öka trafiksäkerheten för de barn som åker skolskjuts till skolan.

I Arvidsjaurs kommun vållar klimatet särskilt under vinterhalvåret problem på vägarna då det ofta är snö och halka. Det är dessutom väldigt mörkt ute vilket medför att skolbarnen är näst intill osynliga för bilisterna när de väntar på sin skolskjuts. Barnens busshållsplatser är placerade längs landsvägar där bilister passerar med hög hastighet vilket också ökar faran. Kommunen har hittat en lösning till problemen genom systemet Amparo SeeMe. Det miljövänliga Systemet som drivs av solceller varnar bilister om att det finns barn i närheten genom blinkande varningslampor som aktiveras när barn är i närheten av hållplatsen eller övergångsstället.

- Det är vår fasta övertygelse att man måste vara proaktiv i sådana här frågor som rör våra barns säkerhet. Vi är mer än nöjda med SeeMe-systemet som hjälper oss att förhindra trafikolyckor där barn och ungdomar skulle vara inblandade, säger Cenneth Magnusson, chef för Barn- och ungdomsförvaltningen.

Systemet Amparo SeeMe kommer från det svenska företaget Amparo Solutions som erbjuder Vägverk, kommuner och företag lösningar för ökad trafiksäkerhet och förbättrad trafikinformation.

- Vi är oerhört stolta och glada över Arvidsjaurs första pris i Guldtriangeln. Trafikdödligheten är idag alldeles för stor och vi hoppas med hjälp av SeeMe kunna minska den siffran, menar Henrik Linell, VD Amparo Solutions.

Med Guldtriangeln vill man uppmärksamma olika framgångsrika trafiksäkerhetsprojekt eller initiativ runt om i landet. Bakom tävlingen står NTF, Rikspolisstyrelsen, Sveriges Kommuner och Landsting samt Vägverket

För mer information gällande Amparo SeeMe, kontakta

Henrik Linell, VD för Amparo Solutions AB