Pressmeddelande -

Amticos officiella invigning av nytt lager och showroom i Pilot Park, Coventry, England.

Den 15 mars 2018 invigde den internationella golvtillverkaren Amtico sitt nya lager och showroom i Pilot Park Business Park, Coventry, England.

På plats för hedra tillfället och klippa bandet fanns några av Amticos koncernchefer, ledning samt trotjänaren Mo Farooq som arbetat i företaget i mer än 44 år. På plats fanns även entreprenörer som arbetade med att bygga om anläggningen, samt viktiga kunder.

Den 6 800 m2 stora lagerlokalen Pilot Park är det centrala distributionsnavet för Amticos omfattande golvsortiment av LVT-golv och textilplattor men också utgångspunkt för företagets utbildningscenter.

Vid öppningsceremonin sade Jonathan Duck, Amticos CEO och Regional Chairman för West Midlands CBI:

-Amtico är ett framåtblickande företag med ambitiösa tillväxtplaner inför de kommande åren. Vi är oerhört stolta över att ha våra rötter i Coventry och över att dra vårt strå till stacken i Storbritanniens exportledda ekonomi, så det är oerhört viktigt för oss att säkra den här platsen för all vår logistik, lagerverksamhet och utbildning. Det kommer garanterat att ha positiva konsekvenser för Amticos framtid.

-Teamet har arbetat extremt hårt för att åstadkomma en helt funktionell och modern anläggning på så kort tid, så jag vill också ta tillfället i akt och tacka dem för deras makalösa engagemang och arbetsinsats.

Deltagarna fick en guidad rundtur runt anläggningen där man förklarade hur byggnaden specialutformats för att hantera och distribuera 15 000 lastpallar till mer än 47 olika länder. I genomsnitt kommer 214 lastpallar att lämna Pilot Parks portar varje dag.

Den nya byggnaden har konstruerats med miljön i åtanke, med solpaneler på taket, cykloniskt bevattningssystem, biogaskammare och elektriska laddningspunkter för de anställdas bilar. Under övergångsperioden av flytten till Pilot Park har Amtico investerat i mer än 1 133 timmars personalutbildning och tilldelats 83 nya gaffeltrucklicenser.

Pilot Park är beläget nära Amticos befintliga fabrik i Coventry, vilket gör att företaget kan behålla sin nuvarande personal och fortsätta stödja det lokala samhället.

I egenskap av regionens största tillverkare har Amtico för tillfället drygt 400 anställda vid huvudkontoret i norra Coventry, England.

Bandet klipps (på bilden nedan): Jonathan Duck, CEO Amtico International; Mo Farooq, trotjänare inom företaget; Ben Naylor, Manufacturing and Supply Director; Mark Halls, Head of UK Manufacturing och Supply Logistics.