Batteriblås för grannsämjans skull

Batteriblås för grannsämjans skull

Lövblåsen är både effektiv och praktiskt och kan spara mycket tid och slit i trädgården. Vill du dessutom undvika att störa dina grannar med oväsen kan en batteridriven, tyst och smidig blås vara ett bra val.

Med hjälp av en lövblås blir insamlingen av löv och grenar både tidseffektiv och betydligt roligare än det traditionella krattandet. Lövblåsen är också ett mycket effektivt redskap för renhållning av gångar, städningen i garaget eller för lättare snöröjning.

Utgå från din trädgårds storlek och potentiella användningsområden när du väljer blås. Även om en riktigt kraftfull maskin gör ett klanderfritt arbete och dessutom på kort tid, finns det mycket som talar för att villaägare och trädgårdsentusiaster gör klokt i att välja en mindre batteridriven blås. Inte minst för grannsämjans skull.

– I villaområden ska du absolut välja en batteridriven lövblås då de är betydlig tystare än en bensindriven. Den har, som den elektriska, inte heller några sladdar som trasslar in sig i buskar och träd. Dessutom är batteridrivna redskap alltid lätta att lyfta och ergonomiskt utformade, säger Madeleine Huber, Trädgårdsdesigner och en av medlemmarna i STIHL/VIKINGs trädgårdsexpert-team, och fortsätter:

– När löv och grenar är ihopsamlade ska de komposteras eller läggas direkt i rabatterna. Löven ger tillskott och näring över vintern och hjälper dessutom till att skydda rötterna mot kylan.

Två batteriblåsar från STHIL

BGA 85

Lätt att kontrollera, tyst, stark och utan sladd och avgaser. Den passar perfekt för städjobbet kring huset, i garaget och i trädgården och andra bullerkänsliga områden. Ingår i STIHL och VIKINGs batterisortiment där samma batteri passar flera olika maskiner.

Batteritid med AP 100 min: upp till 8 minuter

Batteritid med AP 200 min: upp till 16 minuter

Batteritid med AP 300 min: upp till 24 minuter

Batteritid med AR 2000 min: upp till 90 minuter

Batteritid med AR 3000 min: upp till 115 minuter

Batteriteknik: Lithium-Ion

Blåskraft N: 10

Ljudeffektnivå dB(A): 98

Ljudtrycksnivå dB(A): 83

Lufthastighet m/s: 47

Max luftflöde m³/h: 665

Rekommenderat batteri: AP 300

Vibrationsvärde höger m/s²: 2,5

Vikt utan batteri: 3,2 kilo

Rek. Pris: 2790 kronor

BGA 100

En extremt effektstark batteridriven proffsblås. Både lätt och enkel att hantera samtidigt som den är ovanligt tyst. För långa arbetspass rekommenderas ett ryggburet batteri. Det finns tre effektlägen och en PowerBoost funktion för maximal blåskraft.

Batteritid med AP 100 min: upp till 11 minuter

Batteritid med AP 200 min: upp till 22 minuter