Robust lättviktare bäst i test

Robust lättviktare bäst i test

– VIKING i topp när Gör Det Själv testar bensindrivna gräsklippare

När tidningen Gör Det Själv testar åtta bensindrivna gräsklippare blir VIKING MB 448 T Bäst-i-test! Beskrivs som en robust, men samtidigt härligt lätt maskin, med bra hastighet och fina klippegenskaper. Klarar nästan allt!

Gräsklippning kan vara ett svettigt och krävande jobb, speciellt om gräsmattan är stor och utmanande. Men med en bensindriven gräsklippare går jobbet snabbt och enkelt. VIKINGs MB 448 T har en kraftfull OHV-motor med lättstartsystem som gör det bekvämt och smidigt att klippa ytor upp till 1200 m².

Chassit till MB 448 T är tillverkat i en stark och mycket tålig kompositplats vilket gör den rostfri, enkel att hålla ren och framförallt tålig. Gör Det Själv uppskattar maskinens lätthet men förtydligar samtidigt att det inte påverkar gräsklipparens robusthet. Den är lättstyrd och enkel att arbeta med men tål samtidig att användas.

MB 448 T är mycket enkel och pålitlig vid start och fungerar lika bra i alla väder. Med ett lugnt och lätt drag i startsnöret är maskinen igång. Klipphöjden justeras också den enkelt genom ett knapptryck och går att ställa in mellan 25 och 75 mm. Testet gav även plus för maskinens behagliga marschhastighet och för de lättrullande hjulen med dubbla kullager, lång livslängd och ett bra grepp.

Som ytterligare ett bevis på maskinens klass gav tidningen Allt om Trädgård systerklipparen VIKING MB 448 TC utmärkta recensioner när de testade bensindrivna gräsklippare. TC:n fick plus för en modern och genomtänkt design med det unika monohandtaget som gör det enkelt att sätta på och ta av uppsamlaren som, precis som på T:modellen, rymmer hela 55 liter. Handtaget som är utformat som en enkel bygel underlättar dessutom kantklippningen och gör det lätt att komma åt nära buskar. Att det är justerbart i höjd och kan fällas ihop vid transport nämndes också som en stor fördel.