STIHL COMPACT - Batterisystemet för små, medelstora och stora trädgårdar

Spännande nyheter från STIHL och VIKING 2017

2017 blir ett spännande år för STIHL koncernen som just har presenterat nyheter för 2017.

En av de stora satsningarna finns inom batteridrivna maskiner. År 2016 lanserades den nya batteriserien COMPACT, som består av ett antal mindre batterimaskiner för konsumenter. Många trodde att STIHL slutade där, men vi var smartare:

• STIHLs nya batteridrivna produkter för konsument och proffs.

STIHL utökar hela tiden sitt sortiment av batteridrivna elverktyg. Det nya sortimentet med inbyggt batteri riktar sig till konsumenter som vill ha batteridrivna basverktyg med hög kvalitet och bra pris. I den nya serien finns häcksaxen STIHL HSA 45, grästrimmern STIHL FSA 45 och lövblåsen STIHL BGA 45. Det batteridrivna systemet STIHL PRO har utökats med två robusta häcksaxar, STIHL HSA 94 R för kraftig beskärning och STIHL HSA 94 T för formklippning och trimning. Effekt, ergonomi och vikt har anpassats till de krav yrkesanvändare ställer.

• En ny generation produkter med STIHL 4-MIX-motorer

STIHL 4-MIX motor får också en uppdatering inför säsongen 2017. Dessa motorer sitter på en mängd olika trimmer och röjsågar samt andra utvalda kombimaskiner.

• Nya bensindrivna stånghäcksaxar

Till 2017 lanseras nya stånghäcksaxar, HL 94 K-CE och HL 94 C-E, som är upp till 800 gram lättare än tidigare modeller och där knivbalken går att justera ända upp till 145 grader.

Det kommer även att finnas en stånghäcksax med extra kort riggrör, HL 91 K-CE, som är idealisk för figurklippning.

• Elektrisk STIHL motorsåg med sladd för nya användare

I början på året lanseras en elektrisk motorsåg, STIHL MSE 141, som är en lätt, tyst och utsläppsfri modell och som inte kräver mycket underhåll.

Nya VIKING-produkter

• Ny batteridriven gräsklippare COMPACT MA 235 för små gräsmattor

Den batteridrivna VIKING gräsklipparen MA 235 kompletterar COMPACT-serien från STIHL. Precis som med produkterna i COMPACT-serien, är MA 235 en kompakt, lätt maskin med ett mycket konkurrenskraftigt pris. Den klarar upp till 200 m² på en enda laddning. Med ECO-funktionen reglerar motorn automatiskt sin styrka så att den ger exakt den styrka som krävs för att klippa önskad längd av gräset. MA 235 kommer till våren 2017 och levereras både med eller utan batteri – som även passar andra maskiner i Compact-serien.

• Praktiskt monohandtag: bensindrivna gräsklippare VIKING Serie 6

VIKINGs serie 6 med variodrift uppgraderas inför 2017 och får ergonomiskt monohantag, för enklare tömning av uppsamlaren, höjdreglering samt uppdatering av själva motorn. Serie 6 marknadsförs i 3 modeller på den svenska marknaden: MB 650 V, som klarar gräsytor på upp till 2.000 m², samt MB 655 V och MB 655 VS med knivkoppling, som båda klarar upp till 2.500 m².