Till minne av Eva Mayr-Stihl

Till minne av Eva Mayr-Stihl

Eva Mayr-Stihl, en affärskvinna med ett stort socialt engagemang, avled 9 april 2022. Eva Mayr-Stihl var en engagerad entreprenör som bidrog till framgången för STIHL och som ägnade 33 år åt att som medlem i ledningsgruppen leda detta familjeägda företag. Under sina många år i styrelsen samt den rådgivande styrelsen höll hon ett vakande öga på den strategiska ledningen av företaget.

Stark tillväxt och internationalisering
Eva Mayr-Stihl anslöt sig till sin fars företag 1960. Med sin utbildningsbakgrund inom företagsadministration och lingvistik tog hon på sig ansvaret för marknadsföring och marknadsundersökning vid det familjeägda företaget. Hennes expertis och strävan att anta en ledande roll inom företaget gav resultat i och med att hon och hennes tre syskon blev gemensamma delägare 1961. Två år senare började Eva Mayr-Stihl att även företräda företaget med ansvar för finans. Efter faderns bortgång 1973 blev Eva Mayr-Stihl vice styrelseordförande och därmed från och med 1975 ansvarig för ekonomi och kontroll. När hon anslöt sig till STIHL sysselsatte företaget 740 personer och årsintäkterna uppgick till 12,8 miljoner EUR. Under hennes ledarskap bidrog hon och hennes bror, Hans Peter Stihl, till att familjeföretaget utvecklades till en internationell företagsgrupp med ständigt expanderande produktutbud och produktionsanläggningar i Tyskland, USA, Brasilien, Schweiz, Österrike, Kina och Filippinerna. 2002 drog sig Eva Mayr-Stihl och aktieägarna inom familjen tillbaka från koncernens affärsverksamhet. Efter att en styrelse utanför familjen tillsatts, anslöt hon sig till den rådgivande styrelsen hos STIHL.

Under sin tid vid rodret fokuserade Eva Mayr-Stihl på att övervaka företagets finanser. Hans Peter Stihl beskrev sin systers roll i ledningsgruppen för STIHL som ”förnuftets röst” som tillförde ”ett nödvändigt sinne för balans”: ”När jag hade alltför högtflygande investeringsplaner, vilket hände ibland, tog hon ner mig på jorden igen.” Hans Peter Stihls tidskrävande engagemang i olika tyska affärssammanslutningar hade knappast varit möjligt utan hans syster, som ofta gick in som ersättare och tog på sig olika uppgifter inom företaget. De två delade kontor under många år, vilket bidrog till det starka band som utvecklades mellan dem.

Stark ansvarskänsla gentemot samhälle och en hållbar värld
Den andra pelaren i Eva Mayr-Stihls liv var hennes stora sociala engagemang. 1986 grundade hon och hennes make Robert Mayr Andreas Stihl Foundation, en icke vinstdrivande organisation vars namn 2004 ändrades till Eva Mayr-Stihl Foundation. Stiftelsen upprättades för att finansiera projekt inom djurvälfärd, utbildning, vetenskap, forskning, konst och kultur. Idag stöder institution ett antal olika program, bland annat en särskilt inrättad professur i skogsgenetik vid universitetet i Freiburg och en forskningsgrupp för materialcykler för återvinningsbara material. Vartannat år samarbetar Eva Mayr-Stihl Foundation också med skogsbruksavdelningar vid tyska universitet för att organisera German Forest Science Award. Hittills har organisationen donerat mer än 38 miljoner EUR till stöd för sådant som omfattas av dess uppdrag: ”Vår målsättning är att arbeta för en bättre värld, där alla medborgare ser såväl fysisk och mental hälsa som en stark känsla av hållbarhetsansvar som viktiga värden.”

Flerfaldigt prisbelönt
11 november 2009 mottog Eva Mayr-Stihl Konrad Adenauer Foundations Social Market Economy Award i Paulskirche i Frankfurt am Main. 2011 mottog hon Förbundsrepubliken Tysklands förtjänstorden av första klassen och blev den första kvinnan att få nycklarna till staden Waiblingen. 2019 utnämndes Eva Mayr-Stihl till hederssenator vid universitetet i Freiburg.

STIHL sörjer Eva Mayr-Stihls bortgång.

Gunilla Eriksson, presskontakt STIHL Sverige, 0302-248 08, gunilla.eriksson@stihl.se